Zakendoen met de armsten loont

21-01-2015 Bron: OneWorld
MVO-event 20 januari 2015
Foto's: Richard Mooyman
Miljarden mensen verdienen niet meer dan een paar dollar per dag. Toch vormen zij een interessante doelgroep voor bedrijven, stelt de organisatie BoP Innovation Center. Een nieuw online netwerk moet bedrijven in contact brengen met investeerders en adviseurs, maar vooral ook met lokale ondernemers. BoP was een van de 800 aanwezigen op het "nieuwjaarsevent" van MVO Nederland in Utrecht.
Verslag – 

Inclusive Business Accelerator Online heet het open innovatieplatform dat sinds enkele maanden in de lucht is. Inmiddels hebben 24 bedrijven zich aangesloten op zoek naar kapitaal en (lokale) partners. Nederlandse bedrijven, maar ook ondernemers uit Vietnam, Cambodja, India, Mozambique, Ghana, Kenia en Tanzania. Het netwerk werd dinsdag gepresenteerd tijdens het nieuwjaarsevenement van MVO Nederland. Achthonderd bedrijven kwamen af op allerlei presentaties, workshops en een markt, graadmeters van de stand van zaken op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Duurzaamheid verkoopt nietKoplopers op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gebruiken vaak niet langer het begrip duurzaam om hun product of dienst aan de man te brengen. Dat signaleert MVO Nederland in het trendrapport 2015 dat dinsdag werd gepresenteerd tijdens het nieuwsjaarsevenement in Utrecht. Consumenten kopen wel steeds meer duurzame producten - waaronder veel voedsel - maar duurzaam is voor velen op zich geen aankoopargument.
Consumenten kopen vooral op basis van prijs, kwaliteit, gezondheid en korte termijnprikkels. Dat besef lijkt nu door te dringen tot de markt, aldus het rapport. Koplopers richten zich volgens MVO op strategieën als storytelling, en spelen in op zaken als lokale betrokkenheid, communitygevoel, kleinschaligheid, gezondheid, authenticiteit of ambachtelijkheid. ’’Op verschillende manieren zorgen bedrijven ervoor dat de consument van hun duurzame merk begint te houden.’’
Het rapport signaleert in totaal zeven trends waardoor een groene en sociale economie dichterbij komt. Nieuwe technologie, een beweging van onderop en succesvolle duurzame businesscases dragen volgens het trendrapport bij aan de doorbraak.
MVO Nederland is een kennis- en netwerkorganisatie van ruim 2.100 ondernemingen.

Bertil van Vugt

Directeur Bertil van Vugt van Inclusive Business Accelerator Online


Allerarmsten
Wat is eigenlijk Inclusive Business? "Het gaat over de werelden van ontwikkelingshulp en bedrijfsleven die naar elkaar toe zijn gegroeid", zegt directeur Bertil van Vugt van Inclusive Business Accelerator Online. "Inclusief is als je ook de allerarmsten opneemt in de activiteiten van je bedrijf en daarvan profiteren. Het gaat dan om werknemers, kleine winkeliers, distributeurs en leveranciers, zoals kleine boeren."

Het platform richt zich op mensen die rondkomen van een paar dollar per dag, zowel in sloppenwijken als op het platteland. "Het gaat dan om toegang tot de meest basic producten en diensten, zoals schoon water, gezondheidszorg en energie om je mobiel op te laden."
Van Vugt werkt zelf al langer voor VC4Africa, een online community voor ondernemen in Afrika. Het verschil is dat VC4Africa zich richt op ondernemers met allerlei projecten in Afrika, terwijl de Inclusive Business Accelerator is bedoeld voor de allerarmsten in de hele wereld.

Spiraalpompen
Een van de eerste deelnemers is de start-up aQysta uit Delft, dat spiraalpompen op waterkracht heeft ontwikkeld als alternatief voor dieselpompen. "Veel boeren zitten in de buurt van water, maar kunnen dat niet gebruiken voor bevloeiing van hun land", zegt Fred Henny, een van de oprichters. "Dieselpompen zijn vervuilend, en voor de armste boeren niet te betalen. Onze oplossing is een spiraalpomp, die gebruik maakt van waterkracht. Zonder emissies, en operationele kosten."

aQysta is actief in Nepal, Ecuador, Spanje en Indonesië. Het bedrijf heeft acht ton tot een miljoen nodig om de productie op te schalen nu de eerste prototypes zijn gebouwd. aQysta wil straks de assemblage zoveel mogelijk lokaal laten plaatsvinden. Henny hoopt dat het netwerk behalve bij de zoektocht naar geld ook kan helpen bij het vinden van de juiste ingangen in de landen waar het bedrijf actief wil zijn. "Dat kan heel veel tijd schelen."

De markt zal alleen maar groeien, door de klimaatverandering en de stijgende koopkracht

De pomp is volgens Henny interessant voor miljoenen boeren. "De markt zal alleen maar groeien, door de klimaatverandering en de stijgende koopkracht." De ambities zijn groot. "Uiteindelijk gaan we de hele wereld veroveren", aldus Henny. De streefprijs is duizend euro. "Dat is een hoop geld, maar boeren kunnen dan wel twee tot vijf keer meer gaan produceren."
Henny mikt op een omzet van 25 miljoen euro in de eerste vijf jaar, en een forse besparing op de uitstoot van CO2. "Maar het allerbelangrijkste vind ik het veilig stellen van de voedselvoorziening voor een miljoen mensen."

Duurzame markt tijdens MVO-event

Duurzame markt tijdens het MVO-event

Lokale partners
Een ander bedrijf op het platform is Basic Water Needs, dat waterfilters ontwerpt, produceert en distribueert. Het bedrijf is vooral actief in India, maar de laatste tijd ook in andere landen waaronder Ethiopië en Malawi. "We hebben te maken met ontzettend veel verschillende situaties", aldus directeur Jens Groot. "Alleen al in India is het een verschil van dag en nacht tussen stad en platteland. In de stad kun je verkopen via internet, op het platteland moet je eerst ondernemers opleiden om onze waterfilters te verkopen."

Een van de problemen waar Basic Water Needs tegenaan loopt is dat het moeilijk is goede lokale partners te vinden. "Daar gaat ontzettend veel werk in zitten. We zien daarom absoluut een rol voor dit soort netwerken." Basic Water Needs is niet alleen geïnteresseerd in lokale partners, maar ook in contacten met multinationals. "Daar kunnen wij veel van leren. Ook hebben ze grote distributienetwerken."

Het nieuwe online platform draait grotendeels op geld van het ministerie van buitenlandse zaken. De bedoeling is dat het zich na drie jaar zelf kan bedruipen, onder meer door het aanbieden van betaalde diensten. Initiatiefnemer BoP Innovation Center bestaat al langer en is opgericht door Wageningen UR, TNO, ICCO, SNV, Nyenrode Business University en Global Compact Network The Netherlands.

 

Richard Mooyman

Richard Mooyman is freelance journalist en schrijft veel over ondernemen,...

Lees meer van deze auteur >

Reacties