Ondernemen met een toegevoegde waarde

20-06-2014 Bron: OneWorld
Verslag – 

Jonge ondernemers doen steeds vaker mee aan ondernemersdagen en - cursussen over duurzaam en eerlijk ondernemen. Gisteren kwamen bijna veertig deelnemers af op de vijfde editie van het Kick-Off-event van Ondernemen Zonder Grenzen in Amsterdam.

“Stel brutale vragen en bouw een netwerk op.” Volgens Jeroen Janssens is dit noodzakelijk op dit soort dagen. De jonge ondernemer, geboren in Indonesië, is oprichter van Martono-Company, een bedrijf dat eerlijke kokoskool uit Indonesië voor barbecueën in Nederland gaat aanbieden. Janssens deed vorig jaar zelf mee aan het Kick-Off event, nu is hij opnieuw aanwezig om zijn ervaringen te delen. “Het is essentieel om als ondernemer te blijven sparren met anderen. Vertel iedereen zoveel mogelijk je verhaal en luister naar wat anderen daarover te zeggen hebben. Wat voor een tips geven zij? Ook als het kritiek is, luister dan ook en probeer er altijd iets mee te doen.”

Jeroen Janssen bij het Kick-Off-event.

Toen Janssens vorig jaar meedeed aan het event had hij alleen nog een idee in zijn hoofd. Waar hij toen zelf vragen over kreeg, was transport. “Import, export en hoe doe je dat met de douane? Die vragen stelden andere ondernemers mij. Dat zette mij aan het denken. Ik heb daarover vervolgens contact opgenomen met de Kamer van Koophandel. Dit soort dagen voor ondernemers zijn enorm leerzaam en ik weet zeker dat als ik niet naar dit soort evenementen was geweest, dat ik dan niet zo snel een goed omlijst plan zou hebben. Volgende maand kan ik beginnen met de verkoop van mijn kokoskool.”

Ondernemen is een soort hygiëneproduct geworden.

Grafisch ontwerpster Celia Hadeler is hier dan ook vooral aanwezig voor de tips. “Onder andere over import en export wil ik meer leren en hoe ik investeerders kan trekken, maar eigenlijk kan ik in alle facetten nog wel tips gebruiken.” Hadeler wil Peruaanse tapijten op de markt brengen die niet alleen als vloerkleed dienen. “Ik zie een tapijt ook als een kunstvorm en het moet op die manier bij mensen terecht komen, als combinatie van functionaliteit en design. Ik probeer in ieder geval met natuurlijke materialen te werken. Daarnaast wil ik ook heel graag een failliete Peruaanse coöperatie die in de bergen zit die deze tapijten maakt, opnieuw openen. Mijn familie komt oorspronkelijk uit dat gebied, dus daar voel ik mij verbonden mee. Zo kan de lokale bevolking onder goede arbeidsomstandigheden weer doen waar zij goed in zijn.”

Celia Hadeler pitcht haar idee aan andere ondernemers.

Janssens merkt in zijn omgeving dat steeds meer ondernemers bezig zijn met duurzaam en eerlijk ondernemen. “In mijn eigen vriendenclub wordt er veel gepraat over deze manier van ondernemen. Het is niet meer zo belangrijk om heel veel geld te verdienen. Ondernemers denken meer na over wat hun toegevoegde waarde is in het leven en hoe zij anderen kunnen helpen. Niet zozeer vanuit een schuldgevoel, maar omdat er steeds meer bewustwording ontstaat in de samenleving en ook onder ondernemers. Ze denken bijvoorbeeld meer na over waar ze producten vandaan halen. Ondernemen met in je achterhoofd de wereld een stukje beter maken, is een soort hygiëneproduct geworden. Je moet er gewoon aan voldoen.”

En dat sluit aan bij de vele evenementen voor duurzame ondernemers die er tegenwoordig zijn. Op dezelfde dag van het Kick-Off-evenement van Ondernemen Zonder Grenzen werd er in Utrecht de Social Enterprise Day georganiseerd. Jongerenorganisatie Young & Fair organiseert 13 september de Social Start-up Day. De businessplancompetitie van New Venture heeft volgende week de finale. Zo zijn er een hoop inspirerende dagen en cursussen - alleen voor eerlijke ondernemers.

Afbeeldingen: Afra de Leeuw

Het Kick-Off event wordt jaarlijks georganiseerd door Ondernemen Zonder Grenzen. Het is een dag waarop (startende) duurzame internationale ondernemers hun netwerk kunnen uitbreiden en experts het vuur aan de schenen mogen leggen. Ondernemen Zonder Grenzen organiseert hiernaast StartUp Tours, The Breakfast Club, Summer School en het Final event.
Afra de Leeuw

Jonge en creatieve journalist/fotograaf met een hart voor tijdschriften,...

Lees meer van deze auteur >

Reacties