'Investeren in voedsel effectiever tegen ondervoeding dan hulp'

20-07-2015 Bron: OneWorld
The Amsterdam Initiative Against Malnutrition
Interview – 

Iedereen in ontwikkelingslanden van goede voeding voorzien, dat is een ambitieus doel. Toch is dit het streven van het Amsterdam Initiative against Malnutrition (AIM), een initiatief van de Global Aliance for Improved Nutrition (GAIN). In verschillende projecten, variërend van veilig drinkwater en groenten tot voedingssupplementen voor jonge kinderen, werken verschillende partners samen. Hoe doen zij dat? We vragen het Herbert Smorenburg, senior manager van GAIN.

Herbert Smorenburg van GAINHerbert Smorenburg van GAIN

AIMUnilever, Akzo Nobel, DSM, Rabobank, ICCO, Hivos, Wageningen Universiteit en het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn maar een greep uit de partners die AIM tot een succes maken.

Wat is de succesformule van dit initiatief?
“AIM verbetert de kwaliteit van beschikbare voeding met een marktgerichte aanpak. Dit betekent dat wij goede voeding met onmisbare vitaminen en mineralen verkopen aan mensen die daar geen toegang toe hebben in Kenia, Tanzania, Ethiopië en Zuid-Afrika. Een voorbeeld is Vegetables for All. Door betere zaden, trainingen en transport kan meer groente lokaal worden geproduceerd. Nieuwe technieken om de groenten te drogen zorgen ervoor dat ze langer bewaard blijven. Door te investeren in voedsel kan er winst gemaakt worden. Dat is op de lange termijn effectiever om ondervoeding aan te pakken dan eindeloos hulp geven.”

Polderen, partneren en samenwerken, dat zit ons Nederlanders in het bloed

Wat kunnen wij vanuit ons kleine landje bijdragen aan voedselzekerheid?
“Nederland is een grote speler in de wereldwijde voedselhandel. Veel transport loopt via Nederland en met onze hogescholen en universiteiten hebben met veel kennis in huis over voeding. Daarnaast opereren Nederlandse organisaties die zich inzetten voor goede voeding op wereldniveau. Los van elkaar kunnen zij geen wereld van verschil maken, maar samen wel. En polderen, partneren en samenwerken, dat zit ons Nederlanders in het bloed.” 

Een doel aan de horizon is onmisbaar, maar de weg ernaartoe wisselt nog wel eens

Hoe merken jullie dat?
“In Nederland zijn we gewend dat de overheid met bedrijven om de tafel gaat. Een ondernemer kan zijn zorgen en onvrede uitspreken en samen zoeken we naar een oplossing. Onlangs kwam een delegatie uit Japan bij AIM op bezoek en zij stonden raar te kijken van zo’n samenwerking. Ook in Afrika, waar veel van onze projecten zijn, merken we wantrouwen tussen overheid en bedrijven. AIM kan helpen deze partijen samen te laten werken. Er is vanuit het buitenland veel belangstelling voor onze aanpak, dus hopelijk kunnen we ons model uitbreiden in andere landen. Want Nederland kan veel doen, maar ook niet alles.”

Geef eens een voorbeeld van een typische rol van een partner?
“Er zijn soms mensen of bedrijven die vragen: 'Wij hebben geld beschikbaar voor een "goed doel", kunnen jullie dat regelen?' Dan kan de Rabobank, een van onze partners, zijn expertise aanbieden. Er zit nu 10 miljoen euro in het fonds dat de Rabobank met ICCO heeft opgezet. Als de pilotprojecten zoals Vegetables for All succesvol blijken kan dat geïnvesteerde geld gebruikt worden om uit te breiden.”

Tips voor partnerschappen van Herbert Smorenburg:

  • De rollen van partners moeten duidelijk zijn: wie gaat wat doen?
  • De taakverdeling moet op een natuurlijke manier bij het bedrijf of de organisatie passen. Bij AIM bieden kleine bedrijven hun expertise op lokaal niveau, en Unilever tilt het initiatief naar een wereldniveau.
  • Partners moeten gelijkwaardig en eerlijk tegen elkaar durven zijn. Net als in elke relatie is dat niet altijd gemakkelijk, maar wel de sleutel tot een succesvol partnerschap.
  • Neem niet gelijk te veel hooi op je vork. Bouw mijlpalen in die je kunt passeren. Zo maak je van het project een soort trechter. Stap voor stap kijk je hoe het werkt voor je naar de volgende fase gaat. 
  • Je streeft met je partners naar een gemeenschappelijk doel. Die gedeelde visie moet duidelijk zijn, daar ga je voor.

 

Zijn er dingen waar AIM tegenaan gelopen is?
“De Nederlandse overheid stimuleert samenwerkingen voor betere voeding wereldwijd. Zo krijgt AIM subsidie uit de Faciliteit Duurzaam Ondernemen en Voedselzekerheid (FDOV). Dat is fijn, maar helaas zitten er nogal wat haken en ogen aan. De administratie is erg complex en je zit vast aan een aantal doelstellingen. Maar de wereld is niet voorspelbaar, zeker niet de delen van de wereld met de grootste voedselproblemen. Flexibiliteit is belangrijk. Het is goed om een duidelijke richting te hebben, maar we kunnen nog niet zeggen: ‘zoveel monden hebben we gevoed’. Een doel aan de horizon is onmisbaar, maar de weg ernaartoe wisselt nog wel eens.”

The Amsterdam Initiative Against Malnutrition

Partnerships
Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen over Partnerships: verschillende soorten samenwerking tussen bedrijven, NGO’s, overheid en kennisinstellingen. Hoe doen ze dat? Tips, tricks & praktische voorbeelden. 

Corianne van Veen

Student International Economics and Business, Globalization and Development

Lees meer van deze auteur >

Reacties