Deeleconomie is nieuwe vorm van kapitalisme

24-06-2015 Bron: OneWorld
Jeremiah Owyang ip het OuiShare Fest in Parijs. Foto Marlies Dingjens
Jeremiah Owyang ip het OuiShare Fest in Parijs. Foto Marlies Dingjens
Jeremiah Owyang is een bekend spreker op het gebied van de deeleconomie. Hij adviseert bedrijven over hun strategie ten opzichte van deze ontwrichtende businessmodellen. Voor OneWorld analyseert hij de ontwikkelingen binnen het bedrijfsleven. “Negeren of verzetten heeft geen zin. De deeleconomie omarmen en je bedrijfsstrategie aanpassen wel.”
Interview – 

Jeremiah Owyang adviseerde grote bedrijven jarenlang over wat hij de eerste fase van delen noemt: social media. Nu reist de Amerikaan vanuit San Fransisco de wereld over om zijn licht te laten schijnen over de tweede fase: de deeleconomie. Analist en spreker Owyang is ervan overtuigd dat traditionele sectoren zoals taxibedrijven en hotelketens kunnen overleven, zolang ze hun businessmodel aanpassen aan nieuwe economische ontwikkelingen zoals de deeleconomie. Met zijn bedrijf Crowd Companies zit hij om de tafel met onder andere Visa, Intel, Samsung en BMW.

Sceptisch
Op het OuiShare Fest in Parijs, de belangrijkste wereldwijde conferentie over de deeleconomie, presenteerde hij zijn befaamde honingraatmodel, waarin hij laat zien hoe steeds meer bedrijven beïnvloed worden door de deeleconomie. In de afgelopen jaren kwamen er al verschillende bedrijfstakken bij, zoals de energiesector, gezondheidszorg en educatiemarkt. Binnen die honingraatstructuur worden steeds meer zaken, zoals kennis, goederen en diensten, onderling gedeeld. “Twee jaar geleden was iedereen sceptisch, maar nu is iedereen echt overtuigd van het feit dat deze ontwikkeling niet meer weggaat”, zegt Owyang, terwijl hij ondertussen handen schudt en een andere interviewafspraak maakt. Hij is populair op dit event, bijna iedereen wil een moment van zijn kostbare tijd.

Bij nagenoeg alle grote start-ups in de deeleconomie hebben durfkapitalisten veel in de melk te brokkelen

Owyang wil duidelijk zijn over het idealistische sausje waarmee veel deeleconomiebedrijven zich overgieten. Bij nagenoeg alle grote start-ups in de deeleconomie hebben durfkapitalisten veel in de melk te brokkelen. Ze zijn eigenaar en zitten in de raad van bestuur en nemen de beslissingen. “Dit is geen nieuwe vorm van socialisme of communisme en er is geen sprake van hippieachtige utopische communes. In negenennegentig procent van de gevallen gaat het om een nieuwe vorm van kapitalisme. Het is belangrijk om dat te begrijpen.”

Energie van de buren
Een interessante sector waarin de invloed van de deeleconomie merkbaar wordt, is de energiemarkt. Owyjang kijkt met veel belangstelling naar het Nederlandse bedrijf Vandebron, een marktplaats waarop energieleveranciers hun diensten aanbieden aan de consument. “Ook Yeloha is een prachtig voorbeeld. Dit bedrijf installeert zonnepanelen op daken, waarvan buren de energie samen delen.”

Het aantal klanten van Uber steeg alleen maar na de protesten in Parijs

Steeds meer traditionele bedrijven moeten hun weg zien te vinden binnen de nieuwe ontwikkelingen. De vervoerssector wordt hard geraakt door deeleconomiebedrijven als Uber en Blablacar. “Negeren heeft geen zin en verzetten ook niet”, zegt Owyang. “Sterker nog, het aantal klanten van Uber steeg alleen maar na de protesten in Parijs, waarbij taxichauffeurs het verkeer lamlegden. Taxibedrijven zullen de deeleconomie moeten omarmen.” Owyang denkt daarbij aan het creëren van een eigen marktplaats voor het delen van ritten, waarmee bijvoorbeeld de concurrentie met Blablacar kan worden aangegaan, een site waarop automobilisten en reizigers elkaar nu vinden. “Het delen van ritten wordt steeds normaler. Hier kunnen ze maar beter op inspelen.”

Naaiwerkjes
Owyang beschouwt Etsy, de marktplaats voor onder andere zelfgemaakte kussens, naaiwerkjes en gordijnen, als een modelbedrijf binnen de deeleconomie. Niet alleen kunnen de creatieve makers dankzij het platform direct hun producten aanbieden, ze kregen bij Etsy ook nog de kans om mee te profiteren van de beursgang. “De verkopers op Etsy konden voor een klein bedrag aandelen kopen in het bedrijf. Dit toont de betrokkenheid bij de gemeenschap en zorgt voor loyaliteit. Hierdoor zullen de Etsy-verkopers zich voor langere tijd willen verbinden. Dit is goed voor de continuïteit en het vergroot de overlevingskans van het bedrijf. De verkopers zijn ondertussen eigenaar van een klein stukje van dit succes. Hier kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen.”Neem een abonnement op OneWorld

Marlies Dinjens

Marlies Dinjens is journalist en tekstschrijfster. Ze is gespecialiseerd in...

Lees meer van deze auteur >

Reacties