Business als een kracht ten goede

24-04-2015 Bron: OneWorld
Sociale ondernemers op het podium bij Europese lancering B Corp. Foto: Ruud van der Graaf
Sociale ondernemers op het podium bij Europese lancering B Corp. Foto's: Ruud van der Graaf
B Corp was vanuit Nederland al een paar maanden onder de radar actief. Nu het enige ‘body’ heeft gekregen doordat zich meer duurzame bedrijven erbij hebben aangesloten, was het tijd voor een feestje onder het motto ‘Celebrate the changemakers’. Zingend werden de sprekers geïntroduceerd.
Verslag – 

Niet alleen de usual suspects uit de wereld van Nederlandse sociale entrepreneurs, ook Europese en Amerikaanse businessleaders waren afgelopen week in Amsterdam. Ze waren aanwezig bij de officiële Europese lancering van B Corps in het gebouw Het Sieraad. B Corp is een van oorsprong Amerikaans netwerk van bedrijven die financieel succes combineren met maatschappelijke doelstellingen.

Jacqueline Cramer in gesprek met decaan van Business School Lausanne

Jacqueline Cramer in gesprek met decaan van Business School Lausanne Katrin Muff.

IJskuipjes
Internationaal zijn Etsy, outdoormerk Patagonia en ijsmakers Ben & Jerry een typische B Corp (=Benefit Corporation) – gisteren was er dan ook een vriesvak vol ijskuipjes neergezet voor de paar honderd aanwezige sociaal ondernemers en belangstellenden.
Ex-minister Jacqueline Cramer, die namens het Amsterdams Economic Board duurzaam ondernemen promoot, heette alle changemakers welkom. “Wat jullie doen, sluit aan bij wat wij als metropoolregio Amsterdam willen. We gaan op weg naar de circulaire stad en daarvoor hebben we nieuwe ideeën en nieuwe bedrijven nodig.”

Deze flesjes heb ik in een paar minuten, hier voor de deur opgeraapt

Amsterdamse grachten
Nieuwe ideeën doe je op straat op, toonde Merijn Everaart (Dopper), die een zak met lege pet-flesjes op het podium leegschudde. “Deze flesjes heb ik in een paar minuten, hier voor de deur opgeraapt. Zo voorkwam ik dat ze in de Amsterdamse grachten terechtkwamen.” Ook andere duurzame ondernemers deden uit de doeken hoe ze op hun businessmodellen kwamen en hoe ze die in de loop der tijd bijschaafden om succes te krijgen.

Innovatie-manager bij Ecover Tom Domen

Chicago
Innovatie is de sleutel tot alles, stelde innovatie-manager Tom Domen van het, in duurzaamheidskringen, stokoude zeepmerk Ecover. Binnenkort brengt het van origine Belgische bedrijf een fles op de markt die gemaakt is van gerecycled plastic uit, alweer, de Amsterdamse grachten.
Domen vertelde dat het bedrijf in de loop van de afgelopen 35 jaar telkens hun idee heeft bijgewerkt. “We wilden niet ‘minder slecht’ zijn dan de andere schoonmaakmiddelen, we wilden een positieve wending geven met ons product. De jongste zeepfabriek van Ecover, waarvan de echte bedrijfsnaam ‘People against dirt’ is, staat in een wijk in de Amerikaanse stad Chicago, waarvandaan eerder de meeste industrie is getrokken. Om de fabriek heen is een park voor de buurt en zijn bewoners, op het dak wordt groente verbouwd.

Keurmerk
Behalve een duurzaamheidsbeweging is B Corp ook een mondiaal keurmerk. Daaraan kun je een bedrijf herkennen dat goed scoort op het gebied van duurzaamheid en sociale doelen. In Nederland beschikken inmiddels 32 bedrijven over het internationale keurmerk. Dat aantal groeit, naar verwachting zullen deze maand nog 40 Nederlandse bedrijven B Corp zijn. Waterflessenproducent Dopper, accountantsbureau Alfa en projectbureau Dutch hebben dat predicaat. In heel Europa zijn dat er 60. Om het in context te plaatsen: in de Verenigde Staten zijn dat er 2.600.

Publiek bij Europese lancering B Corp

Millenials
Benefit Corporations moeten zich houden aan strikte maatschappelijke en sociale normen en bewijs leveren dat ze niet alleen gericht zijn op winst, maar ook de wereld willen veranderen. Bart Houlahan, een van de Amerikaanse oprichters van B Corp, betoogde enthousiasmerend dat “business als een kracht ten goede” enorm veel potentie heeft.
“Het publiek vraagt het van ons”, zei Houlahan, die eerder een groot sportschoenenmerk AND 1 oprichtte. "Millennials, de mensen onder de 35 jaar, accepteren niet anders dan dat bedrijven geëngageerd zijn."

Lees hier meer over duurzame ondernemersverenigingen in Nederland.

Marieke van Twillert

Marieke van Twillert is redacteur Business voor OneWorld.nl. Foto: Ron de Gruyl 

Lees meer van deze auteur >

Reacties