2 Filmmakers, 24 ondernemers, 24 steden, 24 uur (en jij kan helpen)

01-02-2016
Door: Alexander Bongers
Bron: OneWorld
Twenty Four Logo
Neem een grote kom. Meng het concept van 24 uur met door de locaties van 3 op reis. Roer daar een flinke scheut ondernemerschap en een paar prachtige dromen doorheen en laat het geheel een paar maanden pruttelen. Het resultaat: Twenty Four, een initiatief van journalist en ondernemer Linda Vermaat en filmmaker Erik Loots. Ze willen 24 sociale ondernemers in 24 steden 24 uur gaan volgen en daar een film over maken. OneWorld is enthousiast en zal het project blijven volgen.
Video – 

“Het verhaal begon in een taxi in Caïro” vertelt Vermaat. “Vanwege een transfervlucht moest ik daar wat tijd doorbrengen en ik was in contact gekomen met een lokale ondernemer die ik wilde interviewen. Hij had eigenlijk niet zoveel tijd maar vond het prima als ik langskwam. Omdat hij het zo druk had ben ik met hem in de taxi gestapt en meegegaan naar al zijn afspraken. Het werd geweldig. Hij liet me zijn wereld zien: ik zag hoe het is om ondernemer in Egypte te zijn, leerde over de Arabische lente en ontmoette zijn vrienden. Op de terugweg naar het vliegveld bedacht ik me hoe vet het zou zijn geweest als ik deze dag had gefilmd.”

Erik Loots en Linda Vermaat / Foto: Simone Schoutens en Rosalien de KinderenErik Loots en Linda Vermaat

Bewust een beetje vaag

In tegenstelling tot reguliere reisprogramma’s richt Twenty Four zich op ondernemers. “Het gaat bij ons om ondernemers die met een totaal nieuwe manier van denken de wereld willen verbeteren en geld verdienen” legt Loots uit. “Tegen de stroom inzwemmen en opboksen tegen iets dat al bestaat: dat is verhaaltechnisch enorm interessant.” Dat onderwerp zorgde voor een brede aanpak, maar ook voor een originele invulling van de film. “Het was eerst moeilijk om onszelf te verkopen” legt Loots uit. Als ons werd gevraagd waar we ons op gingen richten zeiden we ‘de makers van een betere wereld’. Dat is vaag, maar we willen het graag zou houden! Op die manier blijven we ons openstellen voor de meest vernieuwende ideeën.”

Erika maakt vrouwvriendelijke porno. Ze heeft doorgezet. Nu heeft ze een miljoenenbedrijf

Een goed voorbeeld van een van de ondernemers is Erika Lust. “Erika maakt vrouwvriendelijke porno en wil daarmee de gendergelijkheid versterken” vertelt Vermaat enthousiast. “Er werd eerst tegen haar gezegd dat ze als vrouw niet achter de camera hoort, maar ervóór. Toch heeft ze doorgezet. Nu heeft ze een miljoenenbedrijf. We zouden haar dolgraag 24 uur in Barcelona volgen.”

Linda Vermaat met ondernemer in MelbourneLinda Vermaat met ondernemer in Melbourne / Foto: Twenty Four

Bruisende personages

Het project begint steeds verdere vormen aan te nemen, maar toch staan ze nog aan het begin van een lange reis. Loots: “Onze ambitie is om de 24 steden in één jaar te bezoeken. We hebben nu twee afleveringen gemaakt. Als eerste volgden we een Bernd Damme in Amsterdam die een juwelenlijn opzet met eerlijk goud en diamanten die in laboratoria worden gemaakt. De tweede ondernemer was een man in Melbourne die de hele uitvaartindustrie op zijn kop wil zetten.” Vermaat vult aan: “Over het eindproduct hebben we nu nog verschillende ideeën. We hebben ons als doel gesteld om één miljoen views te behalen. Of het 24 aparte filmpjes worden of één langere documentaire, dat weten we nog niet.”

Je moet ook brutaal zijn. Dan zeg ik: "Hoi, ik ben Linda. Wie kan ik interviewen?"

Ze vinden hun kandidaten via verschillende wegen: “We maken veel gebruik van het netwerk van onze partners. Of die van onszelf: dan vragen we gewoon via facebook wie er een geschikte kandidaat in bijvoorbeeld Melbourne weet”, vertelt Vermaat. “Ook is het belangrijk om brutaal te zijn: dan gaan we naar plaatsen waar ondernemers bij elkaar komen en dan zeg ik: “Hoi, ik ben Linda. Ik wil graag een documentaire maken. Wie kan ik hiervoor interviewen?”

Maar niet iedere kandidaat is geschikt. Zo moet het duidelijk zijn dat het echte ondernemers zijn en daarom willen ze dat er minimaal een ton in de plannen van de kandidaten is geïnvesteerd of dat de ondernemingen al winst maken. “Maar wat ook belangrijk is”, zegt Loots “is dat het bruisende personages zijn. Want als je niet goed voor de camera bent, dan wordt het geen leuke aflevering. Er moet wat gebeuren. We willen niet 24 uur met iemand gaan boekhouden. Want dat is een grote uitdaging: hoe zorg je dat mensen blijven kijken?”

Hulp van alle kanten

Om van het concept een succes te maken moeten er een aantal uitdagingen worden overwonnen. Geld vormt – zoals altijd – een probleem. Tot nu toe betalen ze het project van hun eigen geld. Maar ze hopen in de toekomst partners te vinden die hen willen sponsoren. Maar dat hoeft niet per se financieel: “Denk bijvoorbeeld aan een luchtvaartmaatschappij. Als wij gratis kunnen reizen zou dat namelijk al enorm veel schelen!”, vertelt Vermaat. Maar ook het bereiken van een publiek is een uitdaging, want hoe ga je zorgen dat mensen dit leren kennen en het gaan bekijken?

Erik Loots aan het filmenErik Loots aan het filmen / Foto: Twenty Four

Op de vraag hoe de OneWorld-lezers kunnen helpen, beginnen de ogen van beiden te gloeien. Hulp is namelijk zéér welkom. Hoe? “Natuurlijk met het suggereren van ondernemers. We hebben al een hoop ondernemers benaderd, maar het lijkt ons geweldig als mensen ons aan interessante ondernemers kunnen introduceren. Maar ook zoeken we mensen die kritisch naar onze filmpjes willen kijken. Zij kunnen dan in een pool terecht komen van mensen die aangeven wat ze wel of niet vinden werken. Ook willen we graag tips over hoe we mensen kunnen bereiken dit leuk vinden.” Loots stemt er mee in. “Maar,” zegt hij, “bovenal hopen we gewoon dat mensen het cool vinden en de films gaan bekijken!”

Twentie Four is te bereiken via e-mail. Of kijk op hun website. Hun reis is nu al te volgen via blogs en korte filmpjes op facebook.

Reacties