Verkoop fair trade producten stijgt

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Dat blijkt uit onderzoek van NCDO, in samenwerking met Max Havelaar en Fair Trade Original, naar consumenten en fair trade producten. Voor het onderzoek zijn de boodschappen bij de supermarkt van 6000 huishoudens in Nederland geanalyseerd, door de lijst gescande boodschappen te vergelijken met de streepjescodes van fair trade producten.

koffieNieuwe kopers
In 2007 kochten Nederlandse huishoudens gemiddeld vijf keer een fairtradeproduct. Dat is iets minder dan in 2006, maar is te verklaren door de stijging van het aantal nieuwe kopers met 200.000. Zij kopen in het begin minder producten en hierdoor gaat het gemiddelde naar beneden.
Kopers van fair trade producten zijn binnen alle bevolkingsgroepen terug te vinden. Maar naar verhouding zijn vooral welgestelden, 50-plussers, inwoners van de drie grote steden en het noorden en oosten van Nederland ‘typische’ fair trade kopers. Bij huishoudens met kinderen en jongere alleenstaanden blijft de positie van fair trade producten nog achter.

Ruim een op de vier fairtrade artikelen wordt gekocht bij speciaalzaken. De rest van de artikelen wordt verkocht via de supermarkt, vooral via Albert Heijn.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons