Twee Mercur-nominaties voor OneWorld

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

OneWorld ontwikkelde in samenwerking met Total Active Media de DataAtlas: buitenlandjournalistiek op een vernieuwende en interactieve manier. De DataAtlas ontsluit mondiale data systematisch en visueel, voor onze lezers en voor andere media. Van klimaatverandering tot vluchtelingenstromen, van export en import tot emancipatie van vrouwen en homo’s: de DataAtlas brengt het in beeld in interactieve kaarten en grafieken en met downloadbare brondata. Andere media en organisaties kunnen de visualisaties en de ruwe data gebruiken in hun eigen berichtgeving. Ook werken we samen met redacties om data te analyseren en unieke verhalen en visualisaties te maken. Zo combineren we een maatschappelijke missie met een verdienmodel dat het mogelijk maakt om datajournalistiek duurzaam in te zetten en te groeien in expertise en kwaliteit.

Enkele reis Nederland
OneWorld volgde de route die Eritrese vluchtelingen op weg naar Europa afleggen. Het was daarmee het eerste medium dat uitgebreide achtergronden verschafte bij de 'tsunami van Eritreeërs' die ons land volgens de toenmalige staatssecretaris Teeven overspoelde. OneWorld-reporters Eva Schram en Sanne Terlingen reisden onder meer met vluchtelingen van Italië naar Parijs en dompelden zich onder in de Eritrese gemeenschap in Nederland. Hun onderzoek mondde uit in een themakatern in het magazine van december vorig jaar en een multimediale longread die onder meer de verschrikkingen die Eritreeërs onderweg meemaken, invoelbaar maakt. "OneWorld heeft geïnvesteerd in onderzoeks- en datajournalistiek", zegt hoofdredacteur Lonneke van Genugten. "Het is mooi dat die inzet nu beloond wordt met erkenning vanuit de Nederlandse bladenwereld. Bovendien ben ik persoonlijk trots dat het OneWorld-team van data- en onderzoeksjournalisten niet alleen uit de grootste talenten van Nederland bestaat, maar ook nog eens geheel uit vrouwen is samengesteld."

Overige inzendingen in beide categorieën  
De OneWorld DataAtlas concurreert in de categorie Mercur Merkinnovatie van het Jaar met Donald Duck: ‘Ducktypen’, Ouders van Nu: ‘KIJK Ouders van Nu’ en Quest: ‘Quest Test Nederland’. De reportage Enkele reis Nederland concurreert met HP/De Tijd: ‘Joost Zwagerman: het laatste Interview’, Opzij: ‘Kwaliteitsonderzoek naar IVF-behandelingen’ en Vrij Nederland: ‘We hebben een heleboel nieuwe vrienden opeens hè’.

Juryleden Mercur 2015
De jury bestaat uit: voorzitter Albert Verlinde  (theaterproducent en TV-presentator), Irpa Allard (international creative director MPG), Vivianne Bendermacher (founder Aim for Moon, Techionista, media-innovator), Rob van Bracht (independent creative and content director), Perre van den Brink (head of content/creative director VICE en managing director Tratlehner), Maarten Hafkamp (mediaredacteur Adformatie), Leonie Koning (managing director Initiative). Harriët Schrier (directeur Groep Publiekstijdschriften) is jury-secretaris. 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons