Oxford laat studenten paper schrijven over onderbelichte historie

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Geschiedenisstudenten van Oxford moeten voortaan een examenpaper schrijven over onderbelichte onderwerpen uit de wereldgeschiedenis. Dat meldt The Guardian. De universiteit wil op deze manier meewerken aan het verminderen van de huidige veelal eenzijdig westerse visie op de geschiedenis.

Het besluit lijkt een reactie te zijn op de ‘Rhodes must fall’-beweging. Deze groepering zet zich in voor de verwijdering van de standbeelden van Cecil Rhodes, die zowel in Oxford als in Kaapstad staan of stonden. Rhodes was een fervent kolonist en een van de vormgevers van het apartheidsregime; de protestbeweging vindt dat zijn standbeelden de keerzijde van de koloniale geschiedenis ontkennen. De universiteit in Oxford heeft tot op vandaag het standbeeld nog niet verwijderd in tegenstelling tot de universiteit in Kaapstad. De protesten rond Rhodes komen voort uit de onvrede over het eenzijdige geschiedenisonderwijs aan Oxford, en andere universiteiten.

Reacties

De reacties op het besluit zijn gematigd positief. Veel critici vinden de maatregel niet afdoende voor de omvang van het probleem. Oxford moet het onderwijsprogramma grondiger herzien om te zorgen dat studenten een bredere blik ontwikkelen op de geschiedenis. Zoals Kehinde Andrews, professor sociologie, in The Guardian zegt: “Dit is precies het soort symbolische acties die je altijd krijgt van dit soort instituties. Niet zeggen: ‘Laten we het probleem aanpakken’, maar de schijn wekken dat je er iets aan doet door je studenten een extra taak op te leggen.” Liever zag Andrews dat het onderwijsprogramma in zijn geheel werd herzien en van de Britse bril werd ontdaan.

De Haïtische revolutie is even belangrijk voor de westerse ontwikkeling als de Franse revolutie was

Verschillende academici deden suggesties hoe de universiteit zich op dit gebied serieuzer kan ontwikkelen, bijvoorbeeld door meer literatuur geschreven door vrouwen of auteurs met een andere nationaliteit te gebruiken. Ook zou de opleiding kritischer kunnen reflecteren op de Europese historie zelf. De vrees dat in zo’n hervormd onderwijsprogramma ‘westerse’ onderwerpen zouden ondersneeuwen, is volgens Andrews niet terecht. “De Haïtische revolutie is even belangrijk voor de westerse ontwikkeling als de Franse revolutie was.” 

Foto header: Flickr

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons