Nederlandse supers stappen over op duurzame vis

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

tonijnsteak
O.a. tonijn dreigt door overbevissing
uit het schap te verdwijnen.

Binnen zes maanden wil het CBL samen met de overheid, ketenpartijen en maatschappelijke organisaties een groene lijst publiceren van vissoorten die verantwoord gevangen en verkocht kunnen worden.

 

Leveranciers die bijvoorbeeld door contractuele verplichtingen pas later kunnen voldoen aan de eisen, mogen werken volgens het iets minder strenge regime van het Responsible Fishing Scheme (RFS). Maar vroeg of laat moeten alle leveranciers aan de MSC-eisen voldoen. 

 

Gratenpakhuis

Uitgerekend vandaag besloten actievoerders van Greenpeace om actie te gaan voeren bij het hoofdkantoor van C1000 in Amersfoort.

UNDEFINED

©GP/Toala Olivares

Actievoerders bevestigden op het dak een vissengraat van 16 bij 5 meter en hingen grote spandoeken op. Volgens Femke Nagel van Greenpeace was het hard nodig om C1000 aan te spreken op het visinkoopbeleid. "In tegenstelling tot andere supermarkten doet C1000 niets aan een duurzaam inkoopbeleid," weet de campagneleider oceanen. "Ze doen zelfs een zwaar bedreigde vis als de zwaardvis met kerst in de aanbieding." De actie had succes: de directie van C1000 heeft toegezegd om vanaf januari werk te gaan maken met een duurzaam inkoopbeleid.

Kabeljauw

Femke Nagel, campagneleider oceanen bij Greenpeace Nederland is blij met dit initiatief vanuit de branche zelf. 

"Het is wel belangrijk dat de soorten waar het nu slecht mee gaat zoals de Noordzee kabeljauw nu al uit de schappen worden gehaald," zegt zij. "Bij de bedreigde soorten kunnen we het ons niet meer permitteren om tot 2011 te wachten." 

Door overbevissing dreigen veel vissen waaronder kabeljauw en tonijn uit te sterven. Wetenschappers voorspellen dat als de huidige visserij niet verandert, er over veertig jaar geen eetbare vis meer in de zeeën zit. Van roofvissen als de tonijn, kabeljauw en zwaardvis is sinds 1950 negentig procent verdwenen.

Handje helpen
"Het Wereld Natuurfonds vindt dit een fantastisch voornemen van de branche," reageert Clarisse Buma, woordvoerster van het WNF. "Wij willen hen graag helpen bij het verduurzamen van het assortiment. Daar hebben we al goede ervaringen mee bij Albert Heijn."

Supermarkten kunnen volgens Buma nu al veel doen. "In landen als Zwitserland, Engeland en Amerika ligt al heel veel vis met het MSC-keurmerk in de schappen. In Zwitserland zelfs al meer dan zestig producten. We hopen dat Nederlandse supermarkten dit goede voorbeeld snel zullen volgen." 

Diervriendelijk doden

In een zeven stappen plan heeft het CBL wel al aangekondigd dat het behalve de overbevissing ook schadelijke vangstmethoden en bijvangst wil tegengaan. Daarnaast zegt de brancheorganisatie dat zij voortaan ook bij vis die uit kweek afkomstig is duurzame criteria zullen hanteren. Zo zal de manier waarop kweekvis wordt gedood kritisch worden bekeken.

 

Het CBL bepaalde eerder al dat de supermarkten uiterlijk 1 januari 2009 alleen nog varkensvlees verkopen van verdoofd gecastreerde biggen.

CBL

Greenpeace

Wereld Natuurfonds

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons