Ga voor zaagselvrije melk

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Stichting Natuur en Milieu voert campagne tegen de melk van Friesche Vlag. sojabonen.jpgFriesland Foods, de producent van Friesche Vlag, weigert tot nu toe over te stappen op veevoer van duurzame soja. De soja die nu wordt gebruikt leidt tot kap van kostbare regenwouden in landen als Brazilië. Dat kan anders. Campina, het andere grote Nederlandse zuivelbedrijf, geeft haar koeien wel duurzame soja.

 

Algemeen directeur Mirjam de Rijk licht toe: 'De meeste mensen weten niet dat ze met het drinken van een glas melk bijdragen aan het verdwijnen van het regenwoud terwijl ze dit helemaal niet willen. Als je dan ook nog weet dat duurzame soja volgens onderzoek nauwelijks een cent meer kost per pak melk, dan vraag je je toch echt af waar bedrijven als Friesland Foods nog op wachten!'

 

Duurzame 'groene' soja is nauwelijks duurder. Het kost Friesche Vlag ongeveer één duizendste cent per pak melk, om haar melk verantwoord te maken. De concurrent Campina doet het al. Nu Friesche Vlag nog!

 

ontbossing AmazoneBescherm het tropisch regenwoud via de mail

Volgens berekeningen van Natuur en Milieu verdwijnen jaarlijks maar liefst 7.500 voetbalvelden voor de productie van soja voor de Nederlandse zuivelsector. Friesland Foods, het moederbedrijf van Friesche Vlag, schrijft op haar site dat ze een bijdrage wil leveren aan een duurzame ontwikkeling voor huidige en toekomstige generaties. Daar hoort inkopen van duurzame soja zeker bij.

 

Vraag Friesche Vlag daarom nu, met één druk op de knop, om in het vervolg duurzame soja te kopen. Op de actiesite www.natuurenmilieu.nl/zaagselvrij kun je een protestmail sturen aan Friesland Foods. Lees ook de speciale uitgave over soja van het tijdschrift Terra.

 

Update- 28 april 2008
Negen van de tien Nederlanders weten niet dat je door het kopen van Friesche Vlag zuivel indirect bijdraagt aan het kappen van tropische bossen. Indien men het wel weet laten zeven van de tien consumenten de producten van Friesche Vlag in het vervolg staan en kiest men voor een duurzaam product. Dat blijkt uit een consumentenonderzoek van Stichting Natuur en Milieu, onder ruim 500 consumenten.

Natuur en Milieu

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons