‘Delen is het nieuwe bezitten’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Mud Jeans lanceert een revolutionair nieuw modeconcept: Lease a Jeans. Zoals de naam al doet vermoeden, huur je een spijkerbroek voor een klein bedrag per maand, die na gebruik wordt gerecycled voor de volgende drager.

Hoge hakken in de sneeuw
Goedgekleed en hooggehakt komen de bezoekers van de Mud Jeanslancering door de sneeuw naar de North Sea Jazz Club in Amsterdam. In de uitnodiging wordt ze een revolutionair en innovatief fashion-concept beloofd. Sigrid Stamkot moet het allemaal nog maar zien: “Er wordt de laatste tijd zoveel geroepen over ecofashion, maar tot nu toe is er alleen een klein groepje idealisten dat echt voor duurzaam kiest.” Zelf denkt ze dat de hogere prijs van duurzame kleding veel consumenten naar de goedkopere, reguliere winkels jaagt.
 

Lease a Jeans

Het Mud Jeans concept in het kort:

Je tekent een contract en betaalt 20 euro instaptarief voor een broek, waarna je 5 euro per maand betaalt, 12 maanden lang. Vervolgens kun je kiezen:

  1. Je stuurt de broek terug.
  2. Je ontvangt een nieuwe jeans voor 7,50 euro en betaalt opnieuw 5 euro per maand, 12 maanden lang.
  3. Je betaalt 4 extra maandbedragen en mag de broek houden zolang je wilt. Als je hem later alsnog inlevert, krijg je 20 euro korting op een nieuwe jeans.

De broeken zijn gemaakt van biokatoen, en zijn zo ontworpen dat ze makkelijk te recyclen zijn, waardoor er voor de productie minder katoen nodig is. Mud Jeans blijft eigenaar van de grondstoffen, waardoor de consument de broek gebruikt, maar niet bezit.

Mud Jeans zijn online verkrijgbaar en in een aantal winkels in Nederland.

‘Sharification’
Bert van Son, directeur en geestelijk vader van Mud Jeans, pleit voor een circulaire economie, die de lineaire economie zal moeten vervangen: “Het kernwoord is sharification, we moeten meer delen en hergebruiken. Niet alleen goed voor het milieu, maar door de crisis past het ook goed in de tijdsgeest.”

In het publiek zitten meer voorstanders van hergebruikte kleding. Harrie van Bommel is leraar Sustainable International Business aan de Saxion Hogeschool, en onderzoekt samen met zijn studenten hoe kleding gerecycled kan worden. Wat hem betreft een gat in de markt: “Kleine niche spelers zoals Mud Jeans lopen voorop met recycling, maar ook H&M gaat dit jaar kleding inzamelen om te hergebruiken. Deze trend was eerder zichtbaar bij andere producten, zoals biologisch vlees: eerst alleen te krijgen in speciaalzaken, en nu in alle grote supermarkten.” Zelf let hij meestal wel op de duurzaamheid van zijn aankopen, het bruine jasje dat hij draagt, is bijvoorbeeld gemaakt van biologisch katoen.

Duurzaam is hip
Eén van de sprekers was Lynsey Dubbeld, trendanalist en schrijfster van het boek Mode voor Morgen. Lynsey benadrukt dat duurzaamheid hip is geworden en haar geitenwollensokkenimago van zich heeft afgeworpen: “Grote ketens produceren nu ook kleding van bio-katoen, en vintage is erg populair. De nieuwste trend is delen: delen wordt het nieuwe bezitten.”

Na de onthulling van het concept tekenen zanger Charly Luske en musicalster Lone van Roosendaal het contract voor hun eigen Mud Jeans, en showt Lone samen met haar dochter en een aantal modellen de jeans aan het mode-kritische publiek.

Ecofashion blogger Irene Dirks is al fan, en heeft haar zojuist aangeschafte Mud Jeans meteen aangetrokken. “Hij zit erg lekker. Toch hou ik ervan om een jeans af te dragen en niet na een jaar al in te leveren. Maar als ik precies dezelfde terug kan krijgen, geef ik hem wel weer terug hoor.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons