Commercie dreigt voor oeroud Nigeriaans festival

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Aanhangers van de goden geloven dat de 'Sacred Grove' een van de laatste plekken is waar de geesten zichzelf onthullen. Waar het oerbos en de heilige rivier samenkomen zijn heilige plaatsen en beelden gemaakt, reden voor Unesco om het gebied te beschermen. Hoewel veel Nigerianen tijdens kolonisatie door Christen of Moslim zijn geworden, geloven zij nog steeds in het oeroude geloof.

offeren
Het offeren van een haan foto:BBC

Oso-igbo, de godin van de Osun rivier, is de oorspronkelijke stichter van het land. Ze bezit magische krachten, die haar aanhangers inspireren en vijanden afschrikken. Ook kan ze de zieken genezen met haar medicinale water van de rivier.  Daarom komen duizenden mensen per jaar naar de oerbossen en de rivier om daar het heilige water te drinken en offers (zoals kippen en geiten) te brengen aan de godin.

Maar experts van traditionele religie in Nigeria beweren dat het 600 jaar oude Osun-Osogo Festival in gevaar is. Het evenement wordt namelijk sinds kort gesponsord door telefoon maatschappij MTN, Star Beer &  Seaman`s Schnapps.

seaman`s royal
Seaman`s Schnapps, foto:BBC

De laatste omschrijft zichzelf  als 'hét drankje om mee te bidden'. Bovendien proberen commerciële krachten meer en meer toeristen naar het festival te lokken. Lokale mensen zijn ongerust. Volgens hen is het voor de Godin niet goed zoveel 'ongelovigen' om zich heen te hebben, en zal ze zich als gevolg niet meer tonen tijdens het jaarlijkse festival.

De vraag is nu of het festival volgend jaar door zal gaan. Hoewel de traditie aan populariteit wint, willen lokale mensen niet dat de godin zich beledigd voelt door de commerciële wending die het festival genomen heeft.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons