Chinezen delen fietsen in strijd tegen smog

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Fietsen worden een steeds belangrijker vervoersmiddel in China. Net nu smog de hoofdstad Peking al sinds december in de ban houdt, haalt een fietsdeelsysteem een investering van 215 miljoen dollar binnen.

Mobike werd gelanceerd in april 2016 in Shanghai en bleek na zes maanden al een gigantisch succes. Inmiddels is de onderneming actief in negen verschillende grote Chinese steden. De startup die zich onderscheidt met fietsen met opvallende oranje wielen, wilde vooral een milieuvriendelijke vervoersoptie bieden in stedelijke omgevingen.

De onderneming maakt gebruik van GPS om zijn fietsen te monitoren, zodat gebruikers de fietsen overal in de stad kunnen achterlaten. Gebruikers kunnen via de smartphone-app zien of er beschikbare fietsen in de buurt zijn, die ze vervolgens kunnen ontgrendelen door een QR-code op de fiets te scannen.

Mobike heeft momenteel meer dan 100.000 fietsen in Shanghai in gebruik en hoopt dit aantal aan het einde van het jaar ook in de acht andere steden te bereiken.

[[{“fid”:”53438″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”artikel_halve_breedte file-file-styles-artikel-halve-breedte file-styles media-element styles”,”id”:”styles-5-0″}}]]

Fietsland China 

Na de communistische machtsovername van Mao Zedong, in 1949, werd de fiets een van de meest herkenbare symbolen van China. Maar vanaf de jaren 80 begon dat te veranderen. De toenemende welvaart zorgde voor een groeiende vraag naar personenwagens. Ging in 1980 nog 63% van de mensen op de fiets naar het werk, tegen 2000 was dit nog maar 38% en vandaag de dag 12%. Het gevolg: meer luchtvervuiling en verkeersongelukken. 

Transport

Luchtvervuiling is een aanhoudend probleem in grote Chinese steden. Onderzoekers van het Instituut voor Atmosferische Fysica (IAP) in Peking analyseren sinds 2013 de luchtkwaliteit in de geteisterde driehoek Peking-Tianjin-Hebei en verklaarden in een rapport van vorige week dat de regio in eerste instantie te lijden had onder de uitstoot van transport in het zuiden van het land, die in de hogere luchtlagen (500 tot 1000 meter hoogte) bleef hangen.

“Als deze pollutie zich eenmaal vormt, zakt die naar de lagere luchtlagen en dat doet de concentratie luchtvervuiling daar toenemen”, zegt onderzoeksleider Wang Yuesi. “De vervuiling in de lagere zone zal dan explosief groeien door de secundaire vervuiling: de uitstoot door de verbranding van steenkool en daarbovenop de lokale vervuiling die veroorzaakt wordt door de uitstoot van het verkeer.”

De dikke smog die momenteel vooral het noorden van China in de ban houdt bracht recent een smogpolitie op de been, een speciale eenheid binnen het politiekorps die de strijd moet aanbinden met illegale vervuilers.

De burgemeester van Peking Cai Qi kondigde verder nog aan dat vanaf volgende maand 300.000 zeer vervuilende voertuigen de Chinese hoofdstad Peking niet meer in mogen.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons