Boeddhistische monniken rappen om zieltjes te winnen

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De belangstelling voor het boeddhisme neemt af in Japan. De ongeveer 75.000 tempels die het land rijk is, worden vrijwel niet meer bezocht. Dat terwijl het boeddhisme al sinds de 6e eeuw voorkomt in Japan, waar het zich ontwikkelde tot een aanvulling op de oorspronkelijke religie, Shinto. Veel Japanse families voeren thuis nog wel boeddhistische rituelen uit, bijvoorbeeld tijdens begrafenissen, maar dat is dan ook het enige dat nog in ere wordt gehouden aan religieuze en spirituele uitingen.

Animatiefilm
De monniken laten het er echter niet bij zitten en bedenken constant nieuwe manieren om de jonge bevolking enthousiast te maken voor de religie. Zo bracht de Hongwanji Tempel in Tokio een animatiefilm uit over het leven van de grondlegger van de tempel, Shinran. Ook werden er sleutelhangers, pennen, notitieblokjes en miniatuurkarakters uit de film op de markt gebracht. De reacties waren gemengd: "Sommige mensen reageerden geschokt" zegt Keishan Tagi, een 27-jarige priester van de Shinshu tempel. "Ze vonden het heiligschennis om Shinran zo af te beelden." Veel jongeren daarentegen vonden de film saai en te lang duren. "Ze vielen zelfs in slaap", aldus Tagi.

Maar er worden ook andere mogelijkheden uitgeprobeerd. Sommige tempels zetten Engelssprekende priesters in om inspirerende speeches over japanboeddhisme2het boeddhisme te houden voor toeristen. Anderen organiseren zelfs modeshows, waarbij nonnen en monniken in sierlijke gewaden rappen op een hiphopbeat. Ook kent Japan tegenwoordig Zencafés, waar bezoekers tijdens een vegetarische lunch een portie spiritualiteit kunnen opsnuiven.

Bedenkingen
De 32-jarige priester Masayuki Masuda heeft echter zijn bedenkingen bij activiteiten als de modeshows of de animatiefilm. "Het uiteindelijke doel is om mensen in aanraking te brengen met de leer van Boeddha, zodat ze die in hun leven toepassen. Die brug ontbreekt bij deze nieuwe activiteiten."

Volgens priester Masanori Yamamura (51) zijn zowel de priesters als de samenleving veranderd. "De priesters zijn onvoldoende gegroeid in het boeddhisme en kennen de ware betekenis ervan niet. Boeddhisme is voor hen gewoon een baan. Maar de belangstelling voor het boeddhisme neemt ook af omdat ouders en kinderen tegenwoordig niet meer bij elkaar blijven wonen. Vroeger hielden de ouderen de boeddhistische tradities in ere en droegen ze die daardoor gemakkelijker over op hun kinderen."

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons