Werknemers en ondernemers zijn de nieuwe filantropen

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Filantropie wordt van oudsher geassocieerd met het geven door rijke erfgenamen, maar dat beeld klopt volgens onderzoekers niet meer. Volgens hen zijn er nieuwe filantropen in opkomst: de welgestelde werknemer die maar liefst 0,5% van het vermogen geeft, en de vermogende ondernemer die 0,3% van het vermogen aan goede doelen geeft. Vooral armoedebestrijding en noodhulp zijn populaire thema’s onder deze nieuwe geldschieters. Bij erfgenamen ligt de schenking lager, namelijk op 0,1% van het vermogen. Naar aanleiding van deze cijfers concluderen de onderzoekers dat het geven van giften niet meer draait om de grootte van het vermogen, maar vooral om de hoogte van het inkomen.

Houd je doelgroep in het vizier

Volgens Directeur Filantropie Advies van ABN AMRO MeesPierson, Marianne Verhaar-Strijbos, blijven goede doelen met elkaar om die ‘ene euro’ strijden. In het onderzoeksrapport schrijft ze dat initiatieven die hun doelgroep het scherpst in het vizier houden daar de vruchten van kunnen plukken. “Dat betekent wel dat zij hun ‘raison d’être’ klip en klaar moeten maken bij hun doelgroep. Tegelijkertijd is het van groot belang dat zij potentiële donateurs niet tegen de haren instrijken.” Met name het ongevraagd om extra donaties vragen schiet bij de gevers het vaakst in het verkeerde keelgat. Als grootste irritatiepunt onder vermogende particulieren dit het zelfs leiden tot volledige stopzetting van een donatie.

Lees ook het volledige onderzoeksrapport

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons