War Child wint, Woord en Daad verliest

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
De inkomsten van grote filantropische instellingen blijven stijgen. Vorig jaar haalden de 25 grootste goede doelen 743 miljoen euro op. Dat was 4,2 procent meer dan in 2010. Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van de Volkskrant.  ‘Donaties hebben een veel duurzamer karakter dan vaak gedacht’, zegt hoogleraar filantropie Theo Schuyt in de Volkskrant. ‘Iedereen…

De inkomsten van grote filantropische instellingen blijven stijgen. Vorig jaar haalden de 25 grootste goede doelen 743 miljoen euro op. Dat was 4,2 procent meer dan in 2010. Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van de Volkskrant. 

‘Donaties hebben een veel duurzamer karakter dan vaak gedacht’, zegt hoogleraar filantropie Theo Schuyt in de Volkskrant. ‘Iedereen verwacht ten onrechte dat door de crisis de private bijdrage inzakt. Juist in tijden van crisis en de aaneenschakeling van slecht nieuws hebben burgers behoefte aan betrokkenheid en hoop. Ze blijven daarom geld geven.’

Grote winnaar is KWF Kankerbestrijding. Het grootste goede doel van Nederland zag zijn inkomsten met 22 procent stijgen. KWF profiteert onder meer van het succes van Alpe d’HuZes, waarmee fietsers dit jaar 28,5 miljoen euro verzamelden. Van de internationale goede doelen deed WarChild en het Rode Kruis het goed. Niet overal kon de vlag uit: de christelijke doelen Woord en Daad en Kerk in Actie zagen hun inkomsten het meest dalen.

”Iedereen verwacht ten onrechte dat door de crisis de private bijdrage inzakt”, zegt Schuyt. “Juist in tijden van crisis en de aaneenschakeling van slecht nieuws hebben burgers behoefte aan betrokkenheid en hoop. Ze blijven daarom geld geven.”

www.volkskrant.nl

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons