Bij de pop-uprestaurants van Happietaria gaat de opbrengst van een diner naar een goed doel.  Het komende voorjaar openen restaurants door heel het land hun deuren. OneWorld sprak met Simone Beer van Happietaria Utrecht

“Je kunt bij Happietaria met een gerust hart eten omdat je weet dat het geld goed besteed wordt.” Studente Journalistiek Simone Beer is verantwoordelijk voor de PR en bewustwording voor Happietaria Utrecht. Haar studentenvereniging is al jaren actief betrokken bij Happietaria en toen Simone de vacature tegenkwam, reageerde ze meteen. Sinds de zomervakantie zorgt ze er samen met zes medestudenten voor dat de organisatie van hun restaurant op rolletjes loopt.

Happietaria Restaurants

In 1993 bedacht de christelijke stichting Happy Gift een jaarlijks terugkerend pop-uprestaurant waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat: Happietaria. Sindsdien is al bijna 4 miljoen euro opgehaald voor verschillende projecten.

 

Jongeren ondersteunen

Happietaria Utrecht opent dit jaar voor de 20e keer. Elke editie biedt de stichting Happy Gift de keuze uit verschillende ontwikkelingsprojecten. Het Utrechtse bestuur koos voor een project van de stichting Tear:

“Ons geld gaat naar arme en kwetsbare jongeren in Zimbabwe. Zij krijgen onder andere hulp bij het opzetten van een eigen bedrijfje en agrarische projecten. Zo worden zij economisch weerbaarder. Daarnaast krijgen ze seksuele voorlichting, want het hiv-virus is een groot probleem onder de bevolking daar.”

Simone is enthousiast over het project van Tear. “Wat mij erg aanspreekt, is dat wij als jongeren iets voor andere jongeren kunnen betekenen. De jongeren in Zimbabwe hebben een heel ander leven dan ik, omdat ik in Nederland geboren ben. Ik vind dat wij ons best kunnen inzetten voor hen, zodat de kansen wat meer gelijk zijn.”

Stichting Tear

Stichting Tear ondersteunt kerk- en dorpsgemeenschappen bij het bestrijden van armoede en onrecht. Samen met partnerorganisaties zetten ze economische intitiatieven op en verlenen ze hulp in noodsituaties. Daarnaast daagt Tear mensen in Nederland uit om na te denken over de gevolgen van hun leefstijl.

 

Binnen het restaurant

In Happietaria Utrecht is ook aandacht voor de persoonlijke verhalen van jongeren uit Zimbabwe. “We willen bij onze bezoekers bewustzijn creëren over de projecten waar zij aan bijdragen. Door uitleg over het werk van Tear op de placemats te zetten en flyers met achtergrondverhalen in het restaurant te plaatsen, stimuleren we gasten om kritisch na te denken over hun bijdrage. Voor mensen die liever iets doen: een avondje afwassen kan ook!”

Vorig jaar bracht Happietaria Utrecht ruim 52.000 euro op. Dit jaar wil het team minstens 40.000 euro ophalen. Het bestuur en Happy Gift steken geen cent van de opbrengst in eigen zak. 90 procent van de opbrengst gaat naar stichting Tear en de overige 10 procent is nodig voor de huur van het pand en de vaste lasten. “De overheadkosten zijn erg laag, want Happietaria draait volledig op vrijwilligers en is geheel afhankelijk van geld- en voedseldonaties”, vertelt Simone. “We zijn blij met alle mensen die ons willen ondersteunen. De goedheid van anderen raakt ons. Zo doneerde een slager 900 biologische hamburgers. Ook helpt de gepensioneerde kok Dubois ons. Hij draagt elke avond bij om de gerechten een extra dimensie te geven.”

 

Motivatie

Simones werkzaamheden kosten meer tijd en energie dan ze had ingeschat: “Door de drukte dacht ik laatst nog ‘Waarom doe ik dit?’” Maar tegelijkertijd levert het haar en anderen veel op. Het achter de schermen sparren over de doelstellingen en onderhouden van perscontacten passen goed bij Simones opleiding. Ook de ontmoetingen met nieuwe mensen en mogelijkheden om middels de onderneming goed te doen voor anderen maken deze ervaring waardevol voor haar. “Ik vind het fijn om met ons mooie restaurant een betere toekomst voor mensen te creëren.”

Bij het opzetten van het pop-uprestaurant vallen sommige dingen tegen, zoals vergunningsaanvragen die moeizaam lopen of – heel prozaïsch – stoppen die doorslaan. Bij tegenslagen helpt het Simone om het einddoel voor ogen te houden. “Dat ik me inzet voor een ander, vind ik het belangrijkste. Het is fijn om mijn persoonlijke kennis en kwaliteiten te gebruiken om goede dingen te realiseren. Op moeilijke momenten vertrouwen we op God en op elkaar. We staan er niet alleen voor.”

Simone is trots op wat tot nu toe bereikt is door ‘een groepje studenten’. “Het leukste vind ik dat we dit als team neerzetten. In het begin was ik wat nerveus, maar nu we eenmaal bezig zijn valt het allemaal mee. Je ziet dat het begint te leven door de positieve reacties en eters die we krijgen. Het is gewoon een gaaf concept. Elke euro kan verandering brengen.”

Elke euro kan verandering brengen

Wil je ook met een goed gevoel uit eten? In deze steden vind je de Happietaria’s:

Happietaria Leiden
Einde maken aan geweld in gezinnen in Santa Cruz, Bolivia (Stichting Tear)
1 t/m 24 februari

Happietaria Utrecht
Jongeren toerusten in de strijd tegen hiv en trainen om eigen inkomsten te genereren, Zimbabwe (Stichting Tear)
8 februari t/m 15 maart

Happietaria Zwolle
Einde maken aan sekshandel in Mumbai, India (Stichting International Justice Mission)
10 februari t/m 10 maart

Happietaria Wageningen
Strijden voor lokale en landelijke veranderingen voor de meest kwetsbaren, India (Stichting Tear)
29 maart t/m 27 april

Happietaria Amsterdam
Strijden tegen dwangarbeid in de kledingindustrie, India (Stichting Miva)
1 april t/m 29 april

Happietaria Enschede
Bouwen aan onderwijs voor arme en kwetsbare kinderen in Noord-Darfur, Sudan (Stichting ZOA)
19 mei t/m 16 juni

Happietaria Rotterdam
Project nog onbekend
mei 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Rinske van Herwaarden is redactiestagiair bij OneWorld
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief