Tips voor startende werelddoeners: zo haal je het meest uit sociale media

De een brengt ondergoed naar Lesbos, een ander bouwt een school in Tanzania en een derde helpt vluchtelingen in Nederland aan een baan. Hoe kwamen ze op die ideeën? En – misschien nog wel belangrijker – hoe verandert een ambitieus idee in een uitvoerbaar plan? In de serie ‘Startende Werelddoeners’ verzamelen we praktische tips, adviezen en waarschuwingen voor mensen die aan het begin van hun werelddoeners-carrière staan.
Deel 6: Whitney van Schyndel van Wilde Ganzen vertelt wat je als startende organisatie wel en niet moet doen op sociale media.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Als je net begint om je eigen idee waar te maken, moet je goed bedenken hoe je naamsbekendheid en (financiële) steun verwerft. Sociale media zoals Facebook, Twitter of LinkedIn zorgen ervoor dat mensen je leren kennen en zijn handig om mensen op de hoogte te houden. Het is daarom belangrijk dat je accounts aanmaakt op sociale media om je project online te promoten en naamsbekendheid te kweken.

Walter van Kaam houdt ieder kwartaal bij welke goede doelen het goed doen op sociale media en ziet dat er nog ruimte is voor verbetering. OneWorld ging in gesprek met Whitney van Schyndel, online manager bij de stichting Wilde Ganzen, om erachter te komen wat de beste tips zijn voor beginnende organisaties op sociale media. Wij zetten ze voor jou op een rijtje.

1. Pas je keuze voor sociale media aan op jouw organisatie

Van Schyndel: “In het algemeen blijkt Facebook het meest effectieve sociale medium. Zeker voor een maatschappelijke organisatie is Facebook nuttig, omdat de gemiddelde leeftijd wat hoger ligt dan bij andere sociale media. Je komt dus in contact met wat oudere mensen die sneller doneren, want jongeren geven vaak nog geen geld. Snapchat is leuk om mensen betrokken te houden, maar levert financieel weinig op.

Een lijstje sociale-mediatermen voor dummies:

Post: Berichtje dat je plaatst op social media. Dit kan tekst zijn, maar ook een foto, filmpje, etc.

 

Liken: Door jouw pagina te liken, of leuk te vinden, toont iemand interesse in jouw organisatie. Jouw berichten komen dan voorbij als iemand op het sociale mediakanaal kijkt.

 

 

Volger: Iemand die interesse toont in jouw organisatie, door te liken, aan te melden voor een nieuwsbrief, of op een andere manier op de hoogte gehouden wil worden van jouw organisatie.

 

 

Account: Jouw profiel bij een sociale mediakanaal, met (meestal) een gebruikersnaam en wachtwoord.

 

 

Webshop: Een online winkel

Denk zelf goed na over welk sociale medium het beste werkt voor jouw organisatie of actie. Voor maatschappelijk ondernemers is LinkedIn handig om met eventuele partners in contact te komen of zelf vindbaar te zijn. Sprekers werven voor een event kun je ook het beste doen via LinkedIn. Als je niet helemaal zeker weet wat het beste voor jou werkt, helpt het om te kijken wat vergelijkbare organisaties op diverse sociale media doen.”

2. Ga actief op zoek naar meer volgers

“Na het opzetten van je sociale-mediakanalen moet je connecties maken, zodat je netwerk groter wordt en je meer mensen bereikt die willen bijdragen. Dit kan op verschillende manieren. Nodig al je privé en zakelijke connecties uit om je pagina te volgen en je berichten te verspreiden. Noem daarnaast je sociale mediaprofielen in andere communicatiemiddelen, zoals op je website of in je nieuwsbrief, maar ook offline bij een interview of op een flyer of poster. Verbind tenslotte online met anderen uit dezelfde regio en sector en tag elkaar op sociale media, waardoor er een verwijzing naar de ander verschijnt in jouw bericht. Grote kans dat jullie connecties de andere organisatie ook interessant vinden. Zo helpen jullie elkaar aan een groter bereik.”

3. Maak ten volste gebruik van online mogelijkheden

“Als je eenmaal een account en volgers hebt, moet je bewust aan de slag met de mogelijkheden. Er zijn namelijk veel manieren waarop je je sociale mediagebruik kunt optimaliseren. Je kunt op je Facebookpagina bijvoorbeeld via een van de tabbladen statistieken vinden: wie komt er op jouw kanaal terecht, hoe groot was je bereik na het plaatsen van een bericht? Dit is handig: wanneer je weet wat werkt om aandacht te genereren, kun je die strategie vaker toepassen. Op deze pagina vind je wat je allemaal kunt zien in je statistieken.

Een webshop is vaak sneller klaar dan je denkt, soms al na drie dagen

Wees ook niet bang om dingen uit te proberen. Beginnende organisaties openen soms geen webshop op hun site omdat ze denken dat dat veel werk is of omdat ze de noodzaak er niet van inzien. Juist een webshop kan een makkelijk middel zijn voor mensen om bij te dragen. Het opzetten van een webshop is daarnaast echt niet zo moeilijk meer; het is vaak sneller klaar dan je denkt, soms al na drie dagen.”

4. Houd je kanalen goed bij, maar post niet te veel

“Voor het plaatsen van berichten geldt: meld alleen iets wanneer je wat te melden hebt. Te veel berichten posten kan ervoor zorgen dat mensen ze niet meer lezen; post er te weinig en je raakt in vergetelheid. Probeer ook te variëren tussen verschillende soorten media. Je kunt iets overbrengen door middel van een filmpje, een foto, een interview of gewoon een stukje tekst. Ook kun je af en toe een poll plaatsen. Wissel af en probeer wat, dan zie je ook wat werkt en wat niet.

Sociale media staan nooit stil

Sociale media staan nooit stil, dus houd je kanalen wel goed bij. Het is belangrijk aandacht te besteden aan de mensen die je organisatie volgen. Je moet snel reageren als iemand vragen heeft of iets niet kan vinden, zodat je niet hun aandacht verliest.”

5. Geef af en toe wat uit aan goede promotie

“Je moet eigenlijk af en toe financieel investeren in sociale media als je mensen wil bereiken. Zo kun je ervoor zorgen dat het medium jouw bericht pusht: dan wordt het door meer mensen of jouw specifieke doelgroep gezien. Dit is vooral handig bij campagnes.

Kleinere stichtingen weten het vaak niet, maar er bestaan ook sociale sponsorprogramma’s die non-profitorganisaties subsidie geven om hun berichten te plaatsen. Google Grants is bijvoorbeeld zo’n programma. Als je in aanmerking komt voor een dergelijke subsidie, kan dat je een hoop geld schelen.”

6. Wees positief en transparant

“Onze ervaring leert dat mensen liever investeren in een organisatie die focust op een positieve in plaats van negatieve boodschap. Leg daarom het accent op je oplossing, niet het probleem. Dat voorkomt ook dat er een negatieve associatie ontstaat bij jouw organisatie. Breng naar buiten wat je hebt bereikt, wat je nog wil bereiken en wat de ontwikkelingen zijn binnen jouw organisatie.

Wees altijd transparant over wat er met het geld van donateurs gebeurt. Geef regelmatig updates. Dit willen mensen graag weten en het stimuleert ze ook om eventueel nog een keer bij te dragen.”

Voor voorbeelden van organisaties die sociale media effectief gebruiken kun je de Goede Doelen Facebook Top 250 volgen van Walter van Kaam. Hij zet elk kwartaal uiteen wie er groeit en geeft inzicht in de huidige trends.

Lees ook de aanbevelingen van Wilde Ganzen op hun eigen site.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons