Op donderdag 19 januari promoveert Willem Elbers op zijn proefschrift “The Partnership Paradox”. Hierin betoogt hij dat technocratisch managementdenken niet goed past bij ontwikkelingsorganisaties. Voor zijn proefschrift onderzocht Elbers partnerschappen van drie grote NGO’s – ICCO, Christian Aid en Action Aid – in het ‘noorden’ met organisaties in het ‘zuiden’. Door de toenemende druk om…

Op donderdag 19 januari promoveert Willem Elbers op zijn proefschrift “The Partnership Paradox”. Hierin betoogt hij dat technocratisch managementdenken niet goed past bij ontwikkelingsorganisaties.

Voor zijn proefschrift onderzocht Elbers partnerschappen van drie grote NGO’s – ICCO, Christian Aid en Action Aid – in het ‘noorden’ met organisaties in het ‘zuiden’. Door de toenemende druk om resultaten aantoonbaar te maken, volgen ontwikkelingsorganisaties steeds vaker een bedrijfsmatige aanpak. Een van Elbers’ conclusies is dat allerlei managementtools uit het bedrijfsleven niet zonder meer toepasbaar zijn op partnerschappen. Dat heeft vooral te maken met onderliggende principes: het managementdenken gaat uit van efficiency, controle en beheersbaarheid. Alleen datgene wat gemeten kan worden en direct nut heeft wordt (h)erkend. Partnerschappen daarentegen zijn gebaseerd op solidariteit, autonomie en wederzijds vertrouwen. En dat botst.

Wat voor grote ontwikkelingsorganisaties geldt, is volgens Elbers nog méér van toepassing op kleinschalige particuliere initiatieven. Zij worden nóg sterker door waarden gedreven dan grote organisaties. Zowel grote als kleine ontwikkelingsorganisaties moeten zich volgens de promovendus bewust worden van hun eigen waarden en principes, en niet zondermeer naar managementtools grijpen om aan te tonen dat hun werk effect heeft.

Lees ook “Managementdenken botst met principes ontwikkelingsorganisaties” in het januarinummer van Vice Versa.

Willem Elbers promoveert 19 januari aan de Raboud Universiteit te Nijmegen (10.30 uur, Aula, Co-meniuslaan 2). Klik hier voor zijn proefschrift.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier