Het beeld van de 'gierige rijken' moet worden bijgesteld. Althans, volgens een vandaag gepubliceerde studie van de Universiteit van Maastricht in Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Ruim 600 Nederlandse miljonairs namen deel aan een experiment waarin ze 100 euro konden weggeven aan mensen met een laag inkomen. De miljonairs schonken gemiddeld 74,40…

Het beeld van de 'gierige rijken' moet worden bijgesteld. Althans, volgens een vandaag gepubliceerde studie van de Universiteit van Maastricht in Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Ruim 600 Nederlandse miljonairs namen deel aan een experiment waarin ze 100 euro konden weggeven aan mensen met een laag inkomen. De miljonairs schonken gemiddeld 74,40 euro.

ijna de helft van de deelnemers, 45,6%, gaf het totale bedrag weg. Het is de eerste keer dat dit experiment werd uitgevoerd met echte miljonairs, klanten van ABN AMRO MeesPierson, die het geld ook daadwerkelijk weggaven aan echte armen, geselecteerd uit een panel van Nederlanders met een laag inkomen. Miljonairs zijn veel guller dan anderen. Dat blijkt uit een meta-analyse van ruim 100 vergelijkbare studies, uitgevoerd met bijvoorbeeld studenten en CEO’s over de hele wereld. De gemiddelde schenking in deze onderzoeken was 28,40 euro. Slechts 5,4% gaf de volle 100 euro weg.

Weigeren
In dit eerste experiment de zogenaamde 'dictator game', had de ontvanger geen enkele invloed. In een tweede experiment met de miljonairs, de zogenaamde 'ultimatum game', hadden de ontvangers wel rol: zij bepaalden of ze het geboden bedrag van de miljonair wel of niet zouden accepteren. Uit andere studies blijkt dat van invloed te zijn op het geefgedrag: het geboden bedrag is doorgaans hoger, om de kans op afwijzing – en dus gezichtsverlies – te minimaliseren. Echter, bij miljonairs was dat niet het geval. Tegen de verwachting in maakte de onderhandelingspositie van de ontvanger de miljonair juist minder gul. Volgens de onderzoekers kunnen goededoelenstichtingen wijze lessen trekken uit deze resultaten. Het experiment toont namelijk aan dat miljonairs guller als de ontvanger niets van hen verwacht. Goededoelenstichtingen kunnen dus bijvoorbeeld beter geen minimumbedrag voor een schenking vaststellen. Giving Behavior of Millionaires, Paul Smeets, Rob Bauer & Uri Gneezy, Proceedings of the National Academy of Sciences      

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief