Goede doelenorganisaties geven zelden geld uit aan deugdelijk onderzoek naar het effect van hun hulprogramma’s. Daardoor hebben donateurs geen idee of hun gift werkelijk effect heeft. Dat schrijft Trouw vandaag na een interview met Kellie Liket, die volgende week aan de Erasmus Universiteit promoveert op haar proefschrift ‘Waarom ‘goed’ doen niet goed genoeg is.’ Schenkers laten…

kellie-liket-240x300

Goede doelenorganisaties geven zelden geld uit aan deugdelijk onderzoek naar het effect van hun hulprogramma’s. Daardoor hebben donateurs geen idee of hun gift werkelijk effect heeft. Dat schrijft Trouw vandaag na een interview met Kellie Liket, die volgende week aan de Erasmus Universiteit promoveert op haar proefschrift ‘Waarom ‘goed’ doen niet goed genoeg is.’

Schenkers laten zich volgens Liket leiden door een verkeerd uitgangspunt: zoveel mogelijk geld moet direct worden besteed aan het doel en zo min mogelijk aan administratieve kosten of salaris van directeuren. Goede doelen durven door die druk van donateurs om de kosten laag te houden, geen geld uit te geven aan impactonderzoek. Ze weten vaak niet eens hoeveel mensen zij bereiken, concludeert Liket. Laat staan dat zij weten wat het effect is op levens van mensen.

Lees hier het artikel in Trouw. Het interview met Kellie Liket is alleen te lezen voor abonnees. Op MyWorld.nl loopt al een discussie over Likets onderzoek. Klik op ‘reageer’ om deze te volgen.

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief