Goede doelen bang om kosten te maken voor evaluaties

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Goede doelenorganisaties geven zelden geld uit aan deugdelijk onderzoek naar het effect van hun hulprogramma’s. Daardoor hebben donateurs geen idee of hun gift werkelijk effect heeft. Dat schrijft Trouw vandaag na een interview met Kellie Liket, die volgende week aan de Erasmus Universiteit promoveert op haar proefschrift ‘Waarom ‘goed’ doen niet goed genoeg is.’ Schenkers laten…

kellie-liket-240x300

Goede doelenorganisaties geven zelden geld uit aan deugdelijk onderzoek naar het effect van hun hulprogramma’s. Daardoor hebben donateurs geen idee of hun gift werkelijk effect heeft. Dat schrijft Trouw vandaag na een interview met Kellie Liket, die volgende week aan de Erasmus Universiteit promoveert op haar proefschrift ‘Waarom ‘goed’ doen niet goed genoeg is.’

Schenkers laten zich volgens Liket leiden door een verkeerd uitgangspunt: zoveel mogelijk geld moet direct worden besteed aan het doel en zo min mogelijk aan administratieve kosten of salaris van directeuren. Goede doelen durven door die druk van donateurs om de kosten laag te houden, geen geld uit te geven aan impactonderzoek. Ze weten vaak niet eens hoeveel mensen zij bereiken, concludeert Liket. Laat staan dat zij weten wat het effect is op levens van mensen.

Lees hier het artikel in Trouw. Het interview met Kellie Liket is alleen te lezen voor abonnees. Op MyWorld.nl loopt al een discussie over Likets onderzoek. Klik op ‘reageer’ om deze te volgen.

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons