Geven aan goede doelen blijft verrassend stabiel

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Economische crisis en dalend vertrouwen: toch bijna €4,4 miljard naar goede doelen.

[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”43439″,”attributes”:{“style”:”width: 400px; height: 290px;”,”class”:”file-media-large media-element media-image myworld-source-image”}}]]Nederlanders zijn niet minder gaan geven aan goede doelen. Na een lange periode van groei en een daling in 2011, blijft een verdere daling in het geefgedrag uit.

Dat is verrassend, vanwege de economische crisis en een dalend vertrouwen van Nederlanders in de goededoelensector. In 2013 gaven zij bijna 4,4 miljard euro aan goede doelen: een lichte stijging ten opzichte van 2011 (4,3 miljard euro). Dat blijkt uit onderzoek van de werkgroep Filantropische Studies van de Vrije Universiteit Amsterdam. Op donderdag 23 april presenteren VU-wetenschappers tijdens de Dag van de Filantropie hun rapport Geven in Nederland 2015, over giften, nalatenschappen, sponsoring en vrijwilligerswerk.

‘De filantropische sector blijkt veerkrachtiger dan wij twee jaar geleden hadden voorspeld. Dat mensen steeds minder vertrouwen hebben in de goededoelensector baart mij wel zorgen voor de lange termijn,’ zegt VU-hoogleraar Prosociaal Gedrag René Bekkers.

In 2013 gaven huishoudens gemiddeld € 204 aan goede doelen. Huishoudens geven veruit het meest aan doelen op het gebied van kerk en levensbeschouwing, gevolgd door gezondheid en internationale hulp. Er zijn grote verschillen tussen huishoudens in het geefgedrag. Zo doet 12% van de huishoudens geen giften aan goede doelen en geeft iets meer dan een kwart van de huishoudens (26%) minder dan € 25 op jaarbasis. Aan de andere kant geeft één op de zeventig Nederlanders (1,5%) meer dan € 2000 en is hiermee verantwoordelijk voor meer dan kwart van het totaalbedrag aan giften.

Ook het bedrijfsleven vormt nog steeds een belangrijke bron van inkomsten voor goede doelen. Ruim 70% van de bedrijven gaf in 2013 ongeveer € 1,4 miljard aan goede doelen. Bedrijven geven vooral geld en/of sponsorgelden aan sport.

De onderzoeksresultaten zijn te volgen op Twitter, @GeveninNL.

Bron: Vrije Universiteit Amsterdam.

Lees hier het verslag van de presentatie (Filanthropium) van het onderzoeksrapport, en hier het artikel van Edith Tulp over 'hit & run-vrijwilligers.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons