Fairtrade: niet méér kopers, wel meer besteding

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Het aandeel Nederlandse huishoudens dat fairtrade levensmiddelen koopt, bleef in 2013 stabiel. Daarmee is een eind gekomen aan een jarenlange groei. Wel gaven de fairtrade-kopers er vorig jaar iets meer geld aan uit. Dat staat in het nieuwe NCDO-onderzoeksrapport ‘Nederlanders & Fairtrade 2013’. Een ruime meerderheid van 59% stopt wel eens een fairtrade artikel in…

Fairtrade-2013Het aandeel Nederlandse huishoudens dat fairtrade levensmiddelen koopt, bleef in 2013 stabiel. Daarmee is een eind gekomen aan een jarenlange groei. Wel gaven de fairtrade-kopers er vorig jaar iets meer geld aan uit. Dat staat in het nieuwe NCDO-onderzoeksrapport ‘Nederlanders & Fairtrade 2013’.

Een ruime meerderheid van 59% stopt wel eens een fairtrade artikel in zijn boodschappenmand. Vooral chocola is populair: 30% van de huishoudens koopt dit wel eens. Een steeds groter deel van de fairtrade omzet, nu 93%, wordt bij de supermarkt behaald.

De trend dat steeds meer huishoudens fairtrade-producten kopen, zet niet door. Vooral tussen 2008 en 2009 was er een sprong te zien, maar inmiddels komt de stijging tot stilstand. De fairtrade markt lijkt volwassen geworden, aldus de onderzoekers. De huishoudens die fairtrade kopen, gaven er wel iets meer geld aan uit.

Het rapport is te downloaden via de website van NCDO. Foto: Hollandse Hoogte/Werry Crone.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons