Het programma Reframing the Message van Wilde Ganzen heeft bijgedragen aan een andere mindset over het communiceren over ontwikkelingssamenwerking. Dat blijkt uit een evaluatie van Kaleidos Research. Op de websites van particuliere initiatieven is die verandering echter nog niet goed te zien. Door Mirjam Vossen Ruim twee jaar lang voerde Wilde Ganzen het programma ‘Reframing…

[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”43451″,”attributes”:{“style”:”width: 206px; height: 200px;”,”class”:”file-media-large media-element media-image myworld-source-image”}}]]Het programma Reframing the Message van Wilde Ganzen heeft bijgedragen aan een andere mindset over het communiceren over ontwikkelingssamenwerking. Dat blijkt uit een evaluatie van Kaleidos Research. Op de websites van particuliere initiatieven is die verandering echter nog niet goed te zien.

Door Mirjam Vossen

Ruim twee jaar lang voerde Wilde Ganzen het programma ‘Reframing the Message’ uit, samen met het Deense CISU en het Tjechische Nadace Divoké husy. Bijna 2.500 mensen, vooral vrijwilligers met kleinschalige ontwikkelingsprojecten, volgden een communicatietraining of -workshop. Die gingen onder meer over ‘framing’, je partner aan het woord laten en het filmen en fotograferen van mensen in het Zuiden. “Het is waarschijnlijk dat op zijn minst een deel van de deelnemers zijn mindset heeft veranderd”, constateert het rapport. Dat is volgens de onderzoekers deels te danken aan de ‘slimme pedagogie’ van het programma. De cursussen boden praktische lessen in communiceren, bijvoorbeeld via social media of storytelling. Dit was een succesvolle manier om deelnemers te werven en ze vervolgens praktische tips te geven over ‘reframing’: welke foto’s gebruik je? Hoe geef je mensen uit het Zuiden een stem? “Dit hielp om de boodschap over te brengen zonder met het vingertje te wijzen”, aldus de onderzoekers.

Niet zichtbaar
Een kanttekeningen was er ook: de veranderingen waren er vooral op persoonlijk niveau, en minder op organisatieniveau: de nieuwe mindset en vaardigheden van de deelnemers leidden nog niet tot een nieuwe communicatiestrategie van hun stichting. De nieuwsbrieven, websites en sociale mediakanalen bleven grotendeels hetzelfde. De tijd moeten leren of de verandering alsnog gebeurt.

Daar staat tegenover dat het project bredere effecten had die niemand voorzag. Wilde Ganzen en vakblad ViceVersa organiseerden bijvoorbeeld een uitgebreid online debat over ‘Reframing’ en publiceerden een boekje over het resultaat. Dat veroorzaakte een ‘buzz’, die een veel grotere groep mensen mensen bereikte. In Denemarken en Nederland had het programma enige politieke invloed. Zo schreef Minister Ploumen in een column dat het debat over Reframing’ haar eigen communicatie met Afrikaanse leiders had veranderd.

Klik hier voor de Evaluatie Reframing the Message

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief