TwentyOne – het platform voor stedelijke vraagstukken

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Steden zijn hét domein van grote maatschappelijke vraagstukken. De overheid kan deze niet alleen oplossen. Burgers, bedrijven en overheden zullen hierin moeten samenwerken. Zo werkten initiatiefnemers als ingenieursbureau Arcadis tijdens het Nieuwjaarsevent van MVO Nederland in een zogenaamd Ambitielab samen aan de vraag hoe stakeholders te betrekken bij het uitstootvrij maken van Amsterdam ZuidOost.

Global Goal 11

Global Goal 11: Veilige en duurzame steden

Resultaat van het Ambitielab

“De technologie, zoals warmtenetten, zonnepanelen en elektrisch rijden, is er al lang en is ook economisch haalbaar. Wat er nog mist, is een lokale partij die het gaat organiseren en oplossingen met elkaar in verbinding brengt. Tijdens het Ambitielab kwamen we op het idee van een ‘marktmeester’, die niet alleen verantwoordelijk is voor het regelen en organiseren, maar ook voor het investeren en het lange termijn rendement”, aldus programmamanager duurzaamheid Niels van Geenhuizen. 

De innovatieve MKBer

TwentyOne richt zich niet alleen op grote bedrijven, maar juist ook op de innovatieve MKBer. Ondernemer Kees Meijnen van Stiels straatmeubilair over TwentyOne: “We hebben alle techniek en organisatie-kennis in huis om een fietsparkeer-service in te richten op A-locaties in steden waardoor gebruikers makkelijk het centrum in komen. We willen de service samen met horeca, winkeliers en overheden neerzetten zodat iedereen er profijt van heeft. Op het nieuwjaarsevent hebben we geconstateerd dat we een kleine pilot in een afgebakend gebied moeten uitrollen en een gemeenteoverheid moeten laten meekijken met dit experiment. Al doende en in dialoog kunnen we dan de juiste randvoorwaarden creëren om dit initiatief tot succes te maken. Wij hopen dat TwentyOne dit proces mede kan faciliteren.”

Holland, a sustainable urban delta

Nederland is trots op haar expertise rondom het duurzaam en slim inrichten van urbane gebieden en wil dit 'erfgoed' graag exporteren via de campagne 'Holland, a Sustainable Urban Delta'. Maar hoe kunnen we ervoor zorgdragen dat we met deze expertise ook echt een deuk in een pakje boter slaan? Hoe ondersteunen we de Nederlandse ondernemer om impact te creëren in steden en hoe kunnen we handelsmissies hierbij nog effectiever inzetten? Ook dit is een aandachtsgebied van TwentyOne.

MVO Nederland

 

Over MVO Nederland
MVO Nederland inspireert, verbindt en versterkt bedrijven en sectoren om steeds verdergaande stappen te zetten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). ‘Samen toekomst creëren’ is het motto van deze nationale kennis- en netwerkorganisatie. Haar ambitie is dat het Nederlandse bedrijfsleven wereldwijd wordt gezien als een inspirerend voorbeeld van MVO en duurzaamheid. Met meer dan 2.000 bedrijven en organisaties – uit alle sectoren variërend van MKB tot multinational – is MVO Nederland het grootste nationale MVO-bedrijvennetwerk in Europa.

 

Kampala

TwentyOne werkt samen met het IMVO Netwerk Stedelijk Ontwikkeling van MVO Nederland aan de slimmere inrichting van een marktgebied in Kampala. Architecten, planologen, ondernemers en de lokale overheid werken samen aan een circulaire inrichting van de marktplaats door bijvoorbeeld het groene afval van de marktplaats te benutten voor mest of biogasinstallaties. Ook zijn de handelsstromen van versgoed in kaart gebracht. Hierbij wordt gekeken naar de opzet van een wholesale markt in een lege markthal net buiten het centrum. Hier kunnen de Oegandese boeren veel makkelijker heen met hun producten en dit bespaart ze een tripje naar het stadcentrum waar zich nu de wholesalemarkt bevindt. Dergelijke oplossingen dragen bij aan een enorme vermindering van de CO2-uitstoot en het complexe mobiliteitsvraagstuk in Kampala.

Over Ambitie 2020

Nederland wereldvoorbeeld van een circulaire en inclusieve economie. Een economie die klimaatneutraal is. Waarin afval niet meer bestaat. Waarin ieder talent telt en meedoet. En waarin bedrijven niet alleen naar zichzelf kijken, maar naar de hele keten. Dat is de nationale ambitie van het Nederlandse bedrijfsleven waardoor onze economie sterk, sociaal en concurrerend blijft. MVO Nederland wil met Ambitie 2020 bedrijven helpen om deze ambitie waar te maken. TwentyOne draagt bij aan het realiseren van deze ambitie.  

Wat kan jij doen?

Heb je een uitdaging of oplossing voor jouw eigen of een andere stad? Maak een profiel aan op twentyone.futureproof.community en vind partners om jouw missie een stap verder te brengen of bezoek een van onze events.

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons