Het doel van de selfie-campagne van het Bevolkingsfonds (UNFPA) is jonge mensen wereldwijd een zelfgemaakte foto van zichzelf te laten posten op sociale media, met de hashtag #WPD2014. Die staat voor Wereldbevolkingsdag 2014 (11 juli), die "jeugd" als centrale thema had.

De symbolische betekenis achter de digitale petitie, die doorloopt tot september, is om jongeren een centrale rol te geven in de uitwerking van de ontwikkelingsagenda van de VN voor de periode na 2015, de zogenaamde duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG).
"Wanneer je geïsoleerd bent van internationale vergaderingen zoals de Algemene Vergadering van de VN, vertellen je selfies dat je in de belangstelling wil staan van toekomstige ontwikkelingsplannen", zegt Laurent Zessler, een vertegenwoordiger van UNFPA.

Volwaardige bijdrage
Babatunde Osotimehin, directeur van UNFPA, zegt dat als jonge burgers "bedreven en geïnformeerd" zijn, ze "een meer volwaardige bijdrage kunnen leveren aan hun gemeenschappen en naties". Met deze doelstelling in het achterhoofd is hij enthousiast over het potentieel van technologie om jongeren een stem te geven.

Osotimehin vindt het "onethisch" dat jongeren genegeerd worden in het democratisch proces. De huidige generatie jongeren tussen 15 en 35 is volgens UNFPA de grootste ooit. "We geloven dat de mogelijkheden van technologie enorm groot zijn. We zien dus een dringende nood om hiermee aan de slag te gaan", zegt Osotimehin. "Wereldwijd zijn er gemeenschappen waar mensen niet naar school zijn gegaan, maar wel rondlopen met smartphones. (…) In 1999 had Nigeria slechts 400.000 vaste telefoonlijnen, maar vandaag circuleren in dat land meer dan 100 miljoen gsm's."

Arabische wereld koploper
Volgens cijfers uit 2013 van Squared Online, een Brits initiatief voor digitale marketing, is de Arabische wereld koploper op het vlak van het gebruik van sociale media als Twitter en YouTube. Het aantal sociale mediagebruikers in het Midden-Oosten en Noord-Afrika zal volgens Squared Online tussen 2011 en 2017 toenemen met 191 procent.

Veel internationale hulporganisaties spelen in op de sociale mediatrend en integreren de opkomst van technologie en sociale media in hun onderwijs-, gezondheids- en mensenrechtenprojecten.

Beeld: World Bank

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief