Hakkar
Hakkar

Het nieuwe karakter Hakkar, dat bedoeld was om de meer geoefende spelers nieuwe uitdagingen te bieden, bleek alle andere spelers en dieren in het spel te besmetten met ‘corrupt bloed’. De toen vier miljoen spelers leverden wetenschappers veel informatie over de onvoorspelbare menselijke reacties bij het uitbreken van een dergelijke infectie.

De dichtbevolkte steden in de fantasiewereld raakten snel besmet, er vielen veel doden en er ontstond sociale chaos. De maker van het spel die het nieuwe karakter introduceerde, Blizzard Entertainment, voegde quarantainemaatregelen in en kon uiteindelijk de verspreiding van het virus afremmen door Hakkar anders te programmeren.
 
Ideale model
Wetenschappers publiceren hun onderzoek volgende maand in The Lancet. “Door deze spelletjes te gebruiken krijgen we inzicht in de ongelofelijke complexiteit van de verspreiding van ziekten in sociale groeperingen”, zeiden de auteurs van het onderzoek, Eric Lofgren en Nina Fefferman, tegen de Britse krant The Times.
 
In maart 2007 publiceerde de Israëlische arts Ran Balicer al een artikel in het vakblad “Epidemiology” waarin hij parallellen trok tussen de uitbraak van het SARS-virus en het virus in World of Warcraft. Balicer suggereerde dat dergelijke spelletjes het ideale model vormen om de verspreiding van infecties te onderzoeken.

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief