Achtergrond

World of Warcraft helpt pandemie bestrijden

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

Hakkar
Hakkar

Het nieuwe karakter Hakkar, dat bedoeld was om de meer geoefende spelers nieuwe uitdagingen te bieden, bleek alle andere spelers en dieren in het spel te besmetten met ‘corrupt bloed’. De toen vier miljoen spelers leverden wetenschappers veel informatie over de onvoorspelbare menselijke reacties bij het uitbreken van een dergelijke infectie.

De dichtbevolkte steden in de fantasiewereld raakten snel besmet, er vielen veel doden en er ontstond sociale chaos. De maker van het spel die het nieuwe karakter introduceerde, Blizzard Entertainment, voegde quarantainemaatregelen in en kon uiteindelijk de verspreiding van het virus afremmen door Hakkar anders te programmeren.
 
Ideale model
Wetenschappers publiceren hun onderzoek volgende maand in The Lancet. “Door deze spelletjes te gebruiken krijgen we inzicht in de ongelofelijke complexiteit van de verspreiding van ziekten in sociale groeperingen”, zeiden de auteurs van het onderzoek, Eric Lofgren en Nina Fefferman, tegen de Britse krant The Times.
 
In maart 2007 publiceerde de Israëlische arts Ran Balicer al een artikel in het vakblad “Epidemiology” waarin hij parallellen trok tussen de uitbraak van het SARS-virus en het virus in World of Warcraft. Balicer suggereerde dat dergelijke spelletjes het ideale model vormen om de verspreiding van infecties te onderzoeken.

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons