Er brandt maar weinig licht als ik ’s avonds laat het presidentiele paleis van ex-generaal Susilo Bambang Yudhoyono passeer. Zal hij niet niet thuis zijn? De vlag wappert anders wel. De volgende dag lees ik in de krant dat SBJ, zoals de president wordt genoemd, aan elektriciteitsbesparing doet in zijn paleis. De airconditioning staat tot grote ontevredenheid van zijn ambtenaren niet meer op 17 graden, maar nu moeten ze het met 25 graden doen. ‘Panas’ (heet) mopperen de presidentiele medewerkers. In een  simpel kloffie en niet meer strak in een heet pak, verschijnen ze op het werk. 

De president heeft zijn staf ook de opdracht gegeven de lampen in hun werkkamer overdag niet meer te laten branden, waardoor iedereen in het duister moet werken.  ‘Wie nu een tocht buiten langs het paleis maakt, zal zien dat er maar een paar lichten aan zijn’, vertelde  een trotse president de controleurs van de Nationale Rekenkamer die bij hem op bezoek waren. 

Afgelopen week hield de president een nationale toespraak op de televisie waarin hij het volk uitlegde waarom de staat minder subsidies gaat geven voor brandstoffen en elektriciteit.  Een hekel onderwerp want voor een paar euro gooi je in Indonesië de tank vol. Geen wonder dat daarom iedereen voor een kleine boodschap of een lunch buiten de deur de auto pakt. Maar als gevolg daarvan sta je in Jakarta tegenwoordig de hele dag in de file. Tussen joekels van auto’s die bezine vreten. Maar wat maakt het uit als een liter brandstof nog geen halve euro kost? 

SBJ’s ambtenaren moeten het voorbeeld gaan geven. Niet alleen door in hogere temperaturen te werken en minder lichten aan te doen. Ze worden ook geacht zuiniger om te gaan met hun brandstoffen. Er komt een special team dat dagelijks gaat toezien hoeveel liter iedere auto gebruikt. De president wil dat ze verantwoordelijk met de autoritten omgaan. 

Chauffeurs die ministers voor een bezoek bij het paleis afleveren mogen niet meer urenlang hun motor laten draaien, zodat de airco kan blijven loeien. Ook de bewindsman moet leren in een hete auto te stappen, die al rijdende vanzelf koelte van binnen geeft.

Krasse maatregelen vinden de ambtenaren, die zeuren over de hitte. Maar er is ook een lichtpuntje. Ze moeten nu als het vijf uur is meteen naar huis. Het is zelfs de regel geworden. Overuren maken, die extra energie kosten, worden niet meer op prijs gesteld.

‘Het is niet zo dat de energiebesparing door ambtenaren kan worden opgevat om nu maar de kantjes ervan af te lopen’, waarschuwde minister Hatta van Economische Zaken. ‘Het advies is de werkuren maximaal te gebruiken’.

Journalisten nemen in hun commentaren de energiebesparing van de president niet serieus. Het is voor hen slechts een herhaling van zetten. Een jaar na zijn aantreden in 2005 bedacht de presiden dezelfde maatregelen. De energiebesparing duurde toen slechts enkele maanden.

Uchok Sky Khadafi van het Indonesische Forum voor Budgetbesparing lacht cynisch om SBJ’s nieuwe beleid. ‘De president zou kunnen beginnen de benzine slurpende Toyota’s te vervangen door een zuiniger auto. Dat bespaart zoveel meer dan die paar lichten in zijn paleis te dimmen. Maar kom niet aan de auto van een minister’.

Er is geen bedrijf in Jakarta dat bereid is het voorbeeld van de president te volgen, de airco’s lager te zetten en de lichten uit te doen. Bedrijven vrezen dat met een hogere airco hun werknemers door de warmte in slaap vallen en met hoofdpijnklachten tegen vier uur naar huis gaan. Indonesiërs zijn verslaafd aan de airco. Window shoppen in de malls die zo koud zijn als de koelkast thuis, is het favoriete tijdsverdrijf in de hoofdstad.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
wilma2

Over de auteur

Wilma van der Maten woont in Jakarta en werkt als freelance journalist voor onder andere OneWorld, het Parool, DPD, VPRO, VRT en Elsevier.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief