Achtergrond

Vloeibare boomschillen voor de was

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Tienduizend euro hebben de jongens van Seepje nodig om het biowasmiddel Seepje ook in vloeibare vorm te kunnen verkopen. Dat bedrag kon het jonge bedrijf misschien ook op een andere manier financieren, want Seepje is al te koop op 82 plekken in Nederland, onder meer bij Marqt en WAAR. Maar Seepje wil met zijn crowdfundingcampagne meer doen dan geld ophalen. “We gebruiken het als marketinginstrument. Alle investeerders zijn nu een soort fan van Seepje geworden. Ze hebben zich verdiept in Seepje, en vertellen er waarschijnlijk over aan hun vrienden.”

Alle investeerders zijn nu een soort fan van Seepje geworden.

Seepje verzekert zich met de crowdfundcampagne vooral van de afzetmarkt van de eerste lading van de vloeibare zeep. Want de investeerders zijn kopers die vooruit betalen, elke investeerder krijgt straks een aantal flessen vloeibare Seepje dat gelijk staat aan het gedoneerde bedrag. Met 175 investeerders op het moment van schrijven, hebben de ondernemers nog maar 1.010 euro te gaan om het streefbedrag van 10.000 euro te bereiken. “Heel fijn om zo’n bedrag al te hebben voor we produceren, dat maakt alles een stuk makkelijker.”

Waskracht

De schillen van de vrucht van de Sapindusboom bevatten natuurlijke zeep: saponine

Studiefinanciering
Niet gek voor een bedrijf dat pas anderhalf jaar bestaat. Jasper Gabriëlse (22) en Melvin Loggies (22) uit Den Haag, beide officieel nog student aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, importeren schillen van de vrucht van de Sapindusboom in Nepal. De schillen bevatten de stof saponine, een natuurlijke zeep die eruit komt als de schil het met kracht in aanraking komt met water. Met vierduizend euro aan opgespaarde studiefinanciering lieten ze vorig jaar de eerste lading komen. Verpakt in vrolijke kartonnen pakjes met twee katoenen waszakjes erbij om de schillen in de wastrommel te stoppen, werd de eerste lading verkocht. Pas toen ze de meeste schillen kwijt waren kon de nieuwe lading komen.

Missie
Gabriëlse studeert bedrijfskunde, Loggies probeert tussen de bedrijven door een master ondernemerschap af te ronden. Maar ze zijn geen clichézakenmannen, bij hen gaat de sociale missie boven geld. Daarom werken ze met een producent in Nepal die al gecertificeerd was voor het biologisch oogsten en verwerken van de schillen. Bovendien is de producent bezig met verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de seizoenwerkers ­‑ de vrucht groeit niet het hele jaar door ‑ en de mensen die in de verwerkingsfabriek werken. “Hoe meer wij hier kunnen omzetten met Seepje, hoe meer we afnemen, en hoe beter onze onderhandelingspositie tegelijk is. Zo zijn we bijvoorbeeld bezig met gelijke betaling voor vrouwen en mannen. We werken samen met een organisatie, Eco Collection, die af en toe bij de producent langsgaat voor een uitgebreide audit,” vertelt Gabriëlse. In Nepal werken nu dertig mensen bij de lokale producent, die af en aan voor Seepje aan het werk zijn.

Sociale werkplaats
In Nederland worden de schillen verpakt door een sociale werkplaats. De intentie is om een deel van de productie van Seepje ook door de sociale werkplaats te laten doen. “Het extract maken is niet zo moeilijk,” zegt Gabriëlse: “De verpoederde schillen koken met water, en dan goed zeven. Maar het zal misschien ingewikkeld worden als we in grote volumes moeten produceren, dan heb je ook grotere ketels nodig en dat kan misschien beter op een plek waar die ketels al zijn.”

We hebben gemerkt dat eigenlijk alleen de "donkergroene consument" Seepje blijft kopen

Rare schillen
De vloeibare variant van Seepje zal, door de energie, het water en de extra natuurlijke ingrediënten die bij het productieproces gebruikt worden, minder duurzaam zijn dan het originele product, de schillen. Maar door Seepje vloeibaar op de markt te brengen moet de omzet en daarmee de impact van Seepje omhoog gaan, zegt Gabriëlse. Wie weet kan Seepje in de toekomst ook banen genereren in andere landen rond het Himalayagebergte, waar de Sapindusboom groeit. “We hebben gemerkt dat eigenlijk alleen de ‘donkergroene consument’, zoals wij dat noemen, Seepje ook blijft kopen. Voor de meeste mensen is het een leuk cadeau, leuk om een keer te proberen, maar daarna willen ze toch niet meer raar met die schillen wassen,” zegt Gabriëlse. “De groene groep die wel groen wil doen, maar het liefst zo normaal mogelijk, die willen we met Seepje vloeibaar ook aan ons binden.”

Besluister hier het item dat Radio Rijnmond begin deze maand maakte over Loggies, Gabriëlse en hun Seepje.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons