Achtergrond

Van 9-9-9 naar 10:10

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Prominente wetenschappers waarschuwen dat binnen zes jaar de CO2-uitstoot drastisch omlaag moet, anders is de kans klein dat de opwarming van de aarde onder de kritieke twee graden Celcius blijft. Er moet dus direct en snel gehandeld worden, willen grote natuurrampen zoals overstromingen of droogtes voorkomen worden. De 10:10 campagne is een reactie hierop: in zestien maanden zal iedereen die zich inschrijft voor de campagne zijn of haar uitstoot met 10 procent verlagen.

 

Inschrijving loopt storm

duurzaamheidstip2De inschrijvingen voor 10:10 stromen binnen. Scholen, ziekenhuizen, multinationals en natuurlijk veel bekende Britten, waaronder Colin Firth en Vivienne Westwood – iedereen wil meedoen aan deze happening. De start van het project vond afgelopen week plaats in Tate Modern in Londen. In de daarop volgende dagen is het aantal individuele inschrijvingen opgelopen tot bijna 13.000. Daarnaast hebben honderden bedrijven en organisaties hun steun toegezegd, met als een van de hoogtepunten de inschrijving van premier Gordon Brown en zijn kabinet.

 

Het doel van de campagne is in de eerste plaats het concreet en snel verlagen van de CO2-uitstoot. Die tien procent per persoon kan een goede eerste stap zijn om de daling die volgens de wetenschappers noodzakelijk is in te zetten. Bovendien is de eerste tien procent het gemakkelijkst: het zijn kleine aanpassingen die mensen moeten maken. Met behulp van tips op de website, zoals het invoeren van een aantal vleesloze dagen per maand of het omzetten van je papieren bankafschriften in digitale, zou het doel voor iedereen haalbaar moeten zijn. Daarnaast is 10:10 ook een duidelijk signaal naar de Britse overheid. De campagne moet laten zien dat de Britten het gebrek aan actie rondom de klimaatverandering niet meer tolereren, en het grote aantal inschrijvingen zal de Britse regering onder druk moeten zetten om ook concrete maatregelen te nemen. Hierbij wordt in de eerste plaats gedacht aan de Kopenhagen-conferentie in december.

 
Internationaal

101010:10 kan gezien worden als een zogenaamd ‘bottom-up’ initiatief dat gelooft in de kracht van de bevolking. De campagne hoopt dan ook dat activisten in andere landen het idee overnemen. Sible Schöne, programma-directeur van het Klimaatbureau, de drijvende kracht achter de Nederlandse klimaatcampagne Hier, kent de Engelse campagne echter nog niet. Hoewel hij het zeker een "sympathiek idee" vindt, denkt hij dat de Nederlandse bevolking toch minder gevoelig is voor dit soort commitment campagnes. "Wij proberen onze campagnes toch iets concreter te maken: we richten ons bijvoorbeeld op zuinige lampen. Onlangs hebben we ook met duizenden straten het Klimaatstraatfeest georganiseerd. De 10:10 campagne lijkt me erg algemeen."

Bekijk hier een interview met 10:10-initiafiefneemster Franny Armstrong, de regisseuse van de The Age of Stupid. 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons