Achtergrond

Tweedehands steeds populairder onder Nederlandse jongeren

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Steeds meer Nederlandse jongeren kopen tweedehands spullen, zo blijkt uit jaarlijks onderzoek van Kaleidos Research onder jongeren tussen de 12 en 18 jaar. In de afgelopen vier jaar is het percentage jongeren dat gebruikte spullen koopt bijna verdubbeld van 9 naar 16 procent. 

Besparingsmotief
Positief nieuws, zeker op de Dag van de Duurzaamheid. Hergebruik bespaart immers grondstoffen voor het maken van nieuwe spullen. Ook zorgt het voor minder afval. Of jongeren ook echt duurzaamheid voorop hebben staan wanneer zij tweedehands spullen kopen, is nog maar de vraag.  Een krappe portemonnee kan ook een motief zijn voor duurzaam gedrag.  Zo blijkt dat jongeren uit een gezin met een relatief hoog inkomen, veel minder tweedehands spullen kopen dan jongeren uit een gezin met een lager inkomen. Waar onder rijkere jongeren slechts 8 procent tweedehands koopt, is dat onder jongeren uit ‘armere’ gezinnen 20 procent. 

Steeds meer online en offline winkels bieden tweedehands spullen aan

Tweedehands als trend
Een andere mogelijke verklaring voor de toename in tweedehands aankopen is de trend om vintage kleding te dragen. Ook het aanbod verandert. Steeds meer online en offline winkels bieden tweedehands spullen aan, soms naast hun gebruikelijke ‘nieuwe’ assortiment. Denk aan online warenhuis Bol.com, waar bij de zoekopdracht naar een nieuw boek ook het tweedehands alternatief direct in beeld komt. Of een winkel als LEAPP, dat afgedankte Apple elektronica opknapt en vervolgens weer verkoopt. Ook kan het zijn dat jongeren sowieso steeds meer spullen kopen, tweedehands of niet. 

Vies
Jongeren kopen dan wel steeds meer tweedehands, er is ook nog altijd een flinke groep die zijn of haar neus er voor optrekt. Eerder vroegen we aan die groep waarom zij géén tweedehands spullen kopen. Veel 12 tot 18-jarigen vinden het niet fijn om spullen te gebruiken van mensen die ze niet kennen. Ze twijfelen over de kwaliteit of zijn bang dat het al stuk is, zonder de garantie om het te ruilen voor een product zonder gebreken. Ook valt het woord ‘vies’ vaak als het gaat om tweedehands artikelen. Jongeren willen daarnaast meegaan met trends en dat kan volgens hen niet altijd met tweedehands spullen.

Dit is één van de bevindingen uit het onderzoek naar duurzaam gedrag en houdingen dat Kaleidos Research jaarlijks uitvoert onder Nederlandse jongeren en volwassenen. In het najaar verschijnen de volledige publicaties, met een schat aan informatie over duurzaam gedrag. 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons