Achtergrond

Studentenkoppels zwaaien elkaar uit

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De avond is onderdeel van het project Refugees@campus van Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. Het project koppelt Nederlandse studenten als mentor aan een vluchtelingenstudent. Vanavond wordt de eerste lichting mentoren uitgezwaaid. Er is een lezing, een aantal studenten vertelt over hun ervaringen, en spoken word-artiest Akwasi treedt op. De toehoorders giechelen als Akwasi tijdens zijn performance met een inspirerende quote komt: “Het leven is net een bankrekening waarop je je positieve en negatieve gevoelens stort, afhankelijk van wat je meemaakt. De kunst is om telkens de balans op te maken en een evenwicht te behouden”.

Awakasi

De spoken word-artiest Akwasi spreekt op het feest – Foto: UAF / Soraya Ebrahimi

De bijeenkomst laat zien welke vragen er zoal opkomen tijdens het mentorprogramma. Hoe integreer je als jonge migrant met een vluchtelingenachtergrond? Waar loop je tegenaan wanneer je in Nederland wilt studeren, hoe vind je een stageplaats en bij wie kun je terecht als je hulp nodig hebt? Maar ook, wat kun je als Nederlandse student leren van iemand met een andere culturele achtergrond? Op die manier ontstaat er een relatie waar beide partijen iets aan hebben.

Mentoren en mentees

Sinds een paar jaar groeit het aantal studenten met een vluchtelingenachtergrond dat bij het UAF aanklopt voor hulp en ondersteuning. Een logisch gevolg van de grote hoeveelheid conflictsituaties in de wereld: het aantal vluchtelingen neemt toe, en daarmee ook het aantal vluchtelingen dat graag een studie wil volgen. Het UAF had al wel ervaring met mentoring, maar niet op deze schaal. Daarom werd het project Refugees@campus gestart in 2016. Het doel is om in drie jaar tijd 500 koppels te vormen zodat vluchtelingstudenten zich sneller thuisvoelen in het onderwijs en in de samenleving. 

Naar gelang de behoefte van de vluchtelingstudent en de interesses van beide studenten, wordt er gematcht. Tijdens een kennismaking worden de twee studenten aan elkaar voorgesteld en kijken ze of het klikt. Als ze besluiten om met elkaar verder te gaan, is dat voor een traject van een half jaar.

Vluchten is geen identiteit, het is een ervaring

Maryam (21) en Lisa (19) zitten nog midden in het traject, Ze kennen elkaar inmiddels goed. Als ik vraag wat zij uit het project halen, beginnen ze enthousiast te praten. “Behalve dat het me helpt om beter Nederlands te leren, is het ook erg fijn om iemand te hebben bij wie ik mijn verhalen kwijt kan. Gewoon praten over wat je in het dagelijks leven meemaakt, zonder dat alles meteen weer over mijn vluchtelingenachtergrond gaat”, zegt Maryam. Ze citeert een opmerking uit de lezing van die avond: “‘Vluchten is geen identiteit, het is een ervaring. Laten we die ervaring erkennen als onderdeel van ons verleden, maar laat ons vooral vooruit kijken: de blik op de toekomst gericht.’ Zo voelt het voor mij ook”, aldus Maryam.

Uitzwaaien

Lisa vult aan: “Ik vind het vooral leuk dat ik nu dingen doe die ik anders niet zo snel zou doen. Dit eten bijvoorbeeld. Alhoewel ik het niet echt lekker vind – ze lacht ingetogen – heb ik zoiets nog niet eerder geproefd en het is wel een ervaring.” Meestal spreken zij en Maryam elke week af maar dat verschilt. “Het is geen verplichting”, zegt Lisa, “het is heel vriendschappelijk. Het is meer een proces waarin je een beetje naar elkaar toegroeit. Ik geloof ook niet dat ik Maryam nooit meer ga zien als het project straks afgelopen is. Dat uitzwaaien is meer symbolisch, denk ik.” Dat de twee het geregeld over dagelijkse zaken hebben, blijkt uit de discussie die ze even later voeren over het openbaar vervoer. Gedoe met OV-pasjes blijft een dingetje onder studenten, of je nu kort of lang in Nederland woont.

Over vervoer gesproken: aan het eind van de avond krijgen alle studenten die het mentorprogramma hebben afgerond, een beeldje. Het stelt een tandem voor, een duofiets – een mooi symbool voor de samenwerking tussen de studenten. Je hebt elkaar immers nodig om op een tandem te kunnen fietsen. Dat de twee studentes aangeven nog nooit op zo'n ding gefietst te hebben, mag de pret niet drukken. Op een oude tandem moet je het leren, niet?

Lees in het kader van Wereldvluchtelingendag meer verhalen van Refugees@campus-koppels uit Den Haag, Groningen en Eindhoven.

Heb je zelf interesse om je aan te melden voor het project of wil je meer informatie? Klik dan hier.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons