Achtergrond

sms ‘VERKIEZING ON’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Naast campagneposters, opruiende speeches en het lukraak uitdelen van enveloppen met geld, worden in de Oegandese verkiezingen nu ook sms’jes ingezet in de keiharde strijd om de kiezer

Niet veel Oegandezen durven te dromen van een privégesprek met de ondertussen al 25 jaar op het pluche zittende president Yoweri Museveni. Mensen waren dan ook stomverbaasd toen ze woensdag, twee dagen voor de verkiezingen, opgebeld werden door niemand minder dan el Presidente.

“Dit is Y.K. Museveni. Ik groet je,” aldus de krakerige, karakteristieke stem. “Kies voor de oude man met de hoed”. “Ik was stomverbaasd toen ik de telefoon opnam”, vertelt de 22-jarige Grace Mugeni aan Reuters. “Ik schreeuwde heel hard terug dat ik voor de oppositie ging stemmen!” Het is voor het eerst dat er in een Afrikaans land gebruik wordt gemaakt van het zogeheten ‘robo-calling’. De dure prijs die ervoor is betaald is het dus hoogstwaarschijnlijk dubbel en dwars waard.

Dollartekens in de ogen
Ook telecomproviders zien dollartekens in de ogen bij de verkiezingen. Vandaag kreeg ik van mijn telecomprovider Warid een sms’je waarin stond: ‘Follow your political party during the campaigns. SMS PARTY and send to 8190 to get updates E.g Type: NRM and send to 8190’. Dat laatste is een beetje typisch. In het voorbeeld de zittende partij noemen (NRM) riekt naar partijdigheid.

Niet alleen de overheid en telecomproviders verspreiden via mobieltjes het laatste verkiezingsnieuws. Steeds meer civil society groepen en ngo’s in het land gebruiken sms’jes om bij burgers meer bewustzijn over onderwerpen zoals de verkiezingen te creëren. Toen afgelopen weekend een non-profit organisatie een sms’je stuurde aan Oegandese burgers met daarin informatie over Egypte, de opstand en de link met de verkiezingen in Oeganda, ging dat de autoriteiten te ver.

Duidelijke taal
Alle telecomproviders en ontwikkelingsorganisaties kregen op hun donder van het ‘Communication Centre’, een media-instituut van de overheid. Iedereen die tot twee dagen na de verkiezingen iets soortgelijks probeert wordt beloond met een inval van de politie waarbij alle apparatuur in beslag wordt genomen, liet het Centre de opgetrommelde organisaties duidelijk weten.

In haar nieuwste campagne heeft de Electorial Commission nu ook haar weg naar de burger via de mobiel gevonden (foto boven). Via grote posters op straat worden burgers erop gewezen via een berichtje naar een bepaald nummer te ontdekken waar ze geregistreerd staan en op welke locatie ze kunnen stemmen.

You want another rap?
Bovendien hoor je in de straten van Kampala behalve verkopers, honden, rijdende vrachtwagens, toeterende auto’s, schreeuwende mensen en andersoortige herrie, nu ook hele kekke ringtones uit mobieltjes komen. ‘You want another rap’ is de enorme hit van Museveni die door jong Oeganda op telefoon en feest wordt platgedraaid. Saillant detail; vorige week nog vloog een helikopter over de hoofdstad die het lied vanuit enorme boxen over de stad blies.

Kortom, de verkiezingsmanie is op haar hoogtepunt en wordt in toenemende mate via de mobiel beslecht. De Oegandees vindt het allemaal prachtig. Veel mensen lopen hier met twee of zelfs drie mobieltjes rond. Kranten en trendwatchers in het Oost-Afrikaanse land voorspellen dat het in 2011 pas echt los gaat in telecom-land. Kortom, sms ‘GAME ON’ naar 8282!

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons