Version:1.0 StartHTML:0000000167 EndHTML:0000005321 StartFragment:0000000487 EndFragment:0000005305

'Situatie bepaalt perspectief' zei onze nummer 14 dertig jaar geleden al. Vanuit het succes van de Campus in Eindhoven is het logisch dat Bart Jan het concept wil vertalen naar de OS sector.

 

Bart Jan stelt terecht dat innovatie betekent dat je een nieuwe oplossing omzet in een product, dat je vervolgens succesvol in de markt zet. Maar is hier een OS Campus voor nodig?

 

In tegenstelling wat men wel eens roept, we hebben een redelijk aantal kleine, flexibele en vooruitstevende stichtingen in Nederland. Hoe ze het doen? Ze kijken ter plekke wat werkt en wat niet werkt. Laten we zeggen, ze hebben 'een hoog Esther Duflo gehalte'. Ze kijken voorbij het ideologische debat en passen hun methodes aan ten behoeve van impact.

 

De vraag is hoe we hun kennis delen. Delen is echter een moeilijk iets in de sector. Via een OS Campus? Ik vrees dat diegene die zich bij deze campus aansluiten niet diegene zijn die daadwerkelijk innoveren. Wellicht is 1 campus niet het beste idee, maar regionale hubs zou een optie zijn? Een interessantere vraag lijkt mij echter, welke andere middelen zijn er nog meer om te delen? En met wie willen we het delen?

 

Kijkend naar de terugtrekkende overheid, het afbrokkelende draagvlak (zie bijvoorbeeld PWC Onderzoek transparantie prijs 2012) en de behoefte vanuit NGO's meer bedrijven te involveren lijkt mij dit duidelijk: burgers, bedrijven en ja, NGO's onderling. Dit betreft een doelgroep van miljoenen gebruikers. Het middel dient dus schaalbaar te zijn en dus moeten we online.

 

Laten we naar bekende online voorbeelden kijken. Kennis? Wikipedia – een online encyclopedie waar 270 miljoen gebruikers toegang hebben tot het werk van 2.7 miljoen 'producenten'. Financiering? Kickstarter.com, een crowdfunding site voor kunst en cultuur, waar 30.000 projecten zijn gefinancieerd. Netwerk? Linkedin, een netwerk waar we elkaar professioneel kunnen vinden met 1.2 miljoen Nederlandse gebruikers in 2012.

 

Is er ruimte voor een sociaal geangageerd online platform? Een platform waar mensen, organisaties en bedrijven samenwerken voor een betere wereld? De urgentie is er, want als we nu niets doen dan zijn we te laat. En als organisaties niet veranderen is het voor hen ook te laat, de tijd van grote logge organisaties is voorbij. Domweg omdat ze niet voorzien in de behoefte- zowel aan de gevende en ontvangende kant. Ze worden ingehaald door kleine, flexibele en vooruitstevende 'non -en for profits'.

 

Smart Aid? De elementen die Bart Jan noemt met betrekking tot innovatie kloppen en regionale hubs zijn een goed idee. Daarnaast denk ik echter dat voor echte schaalbare innovatie een online platform cruciaal is. En op dit platform kunnen we dan gazamenlijk bouwen aan een super netwerk van mensen, projecten en organisaties – bundling forces for a better world.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief