Internationale lof. Dat is wat Heineken kreeg voor de nieuwe UK-commercial ‘Worlds Apart: an experiment.’ De twitterende wereldbevolking reageerde enthousiast met: ‘briljant’, ‘verbindend’ en ‘de reclamewereld kan hier wat van leren.’

 

In het spotje worden mensen met totaal verschillende opvattingen bij elkaar gezet, zonder dat zij dit van elkaar weten. De duo’s leren elkaar beter kennen terwijl ze samen een bar opbouwen. Daarna krijgen ze video’s van elkaar te zien waarin zij hun polariserende meningen over feminisme, transgenders en klimaatverandering uitspreken. Ze mogen kiezen of ze over hun opvattingen willen praten onder het genot van een biertje, of dat ze de ruimte liever willen verlaten.

Pepsi
De Heinekenreclame wordt veelal vergeleken met het Kendall Jenner-spotje van Pepsi, waarin activisme werd gebruikt als marketingsstunt. Die reclame zorgde voor een storm van kritiek op sociale media omdat hij volgens veel mensen suggereerde dat je politiegeweld kunt oplossen met een blikje cola. De reclame werd uiteindelijk teruggetrokken. 

Waar Pepsi volgens de sociale mediagebruikers de plank totaal missloeg, raakte Heineken precies het juiste punt.

 

Kritiek
Activist Didi Delgado van de Huffington Post reageerde minder enthousiast. In dit artikel maakt zij de commercial met de grond gelijk:

“This commercial is the worst type of propaganda. It tricks you into thinking social problems can be resolved if only people tolerate their oppression just a LITTLE while longer. It pushes the idea that bigotry, sexism, and transphobia are just differences of opinion that are up for debate, and deserving of civil discourse and equal consideration. And it makes folks think that four-minute commercials are a viable way to address societal ills that corporations have no interest in fixing.”

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
IMG_3734

Over de auteur

Merel de Koning is freelance journalist en feminist. Ze schrijft over diversiteit, genderissues, duurzaamheid en feministische mannen.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief