Achtergrond

Slaat Heineken raak of mis?

Het nieuwste spotje van Heineken is een sociaal experiment: mensen met totaal verschillende opvattingen gaan met elkaar in gesprek over feminisme, rechten van transgenders en klimaatverandering. Een tegengif voor de Pepsireclame of misbruik van de polariserende samenleving? Twitter reageert.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Internationale lof. Dat is wat Heineken kreeg voor de nieuwe UK-commercial ‘Worlds Apart: an experiment.’ De twitterende wereldbevolking reageerde enthousiast met: ‘briljant’, ‘verbindend’ en ‘de reclamewereld kan hier wat van leren.’

 

In het spotje worden mensen met totaal verschillende opvattingen bij elkaar gezet, zonder dat zij dit van elkaar weten. De duo’s leren elkaar beter kennen terwijl ze samen een bar opbouwen. Daarna krijgen ze video’s van elkaar te zien waarin zij hun polariserende meningen over feminisme, transgenders en klimaatverandering uitspreken. Ze mogen kiezen of ze over hun opvattingen willen praten onder het genot van een biertje, of dat ze de ruimte liever willen verlaten.

Pepsi
De Heinekenreclame wordt veelal vergeleken met het Kendall Jenner-spotje van Pepsi, waarin activisme werd gebruikt als marketingsstunt. Die reclame zorgde voor een storm van kritiek op sociale media omdat hij volgens veel mensen suggereerde dat je politiegeweld kunt oplossen met een blikje cola. De reclame werd uiteindelijk teruggetrokken. 

Waar Pepsi volgens de sociale mediagebruikers de plank totaal missloeg, raakte Heineken precies het juiste punt.

 

Kritiek
Activist Didi Delgado van de Huffington Post reageerde minder enthousiast. In dit artikel maakt zij de commercial met de grond gelijk:

“This commercial is the worst type of propaganda. It tricks you into thinking social problems can be resolved if only people tolerate their oppression just a LITTLE while longer. It pushes the idea that bigotry, sexism, and transphobia are just differences of opinion that are up for debate, and deserving of civil discourse and equal consideration. And it makes folks think that four-minute commercials are a viable way to address societal ills that corporations have no interest in fixing.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons