In het boek 'Een bedrijf is geen goed doel' geeft Wilma Roozenboom zeven tips over samenwerken. Vandaag de laatste tip. 

Samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties kan kortstondig en oppervlakkig zijn, of langdurig en intensief. Het kan om allerlei redenen ontstaan en zich richten op uiteenlopende zaken als lobby, kennisuitwisseling, onderzoek, het opzetten van keurmerken of marktontwikkeling. En dat kan vanuit een internationaal platform met 80 leden wereldwijd of een exclusief partnerschap tussen twee Nederlandse partijen.

Elke samenwerking is anders, maar de afwegingen, processen, valkuilen en aandachtspunten zijn tot op zekere hoogte vergelijkbaar. En uit al die vergelijkbare elementen zijn algemeen geldende tips te destilleren. 

In het slothoofdstuk van het recent verschenen boek Een bedrijf is geen goed doel geeft Wilma Roozenboom zeven tips.  Op Oneworld komen zeven weken lang deze zeven tips aan de orde. De laatste, nummer 7 in de reeks.

Begin gewoon en vier succes 
Samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties vereist vertrouwen en vertrouwen opbouwen kost tijd. Meer tijd naarmate de ambities groter zijn en de samenwerking intensiever. Dus moet je investeren in persoonlijke relaties, gezamenlijke bijeenkomsten, formeel en informeel contact. Maar dat betekent niet dat je eindeloos met elkaar op de hei moet gaan zitten. Begin gewoon.

In de praktijk met elkaar samenwerken is de beste manier om vertrouwen op te bouwen. En ook als de ambities groot zijn: begin klein en concreet. Zorg dat er snel iets te vieren valt en vier dat dan ook. Wees flexibel in het definiëren van succes: soms levert een samenwerking niet op wat ervan werd verwacht maar zijn er wel (andere) resultaten te vieren. Doen. Samenwerken kweekt vertrouwen, succes verbindt en motiveert.

Meer lezen? 
Dit is de laatste in een reeks van zeven tips. De voorgaande zijn hier te lezen
Algemeen geldende tips klinken al snel als tegeltjeswijsheden. Meer details, nuances en praktische toepassingen zijn elders in het boek te vinden. Een bedrijf is geen goed doel is te bestellen via www.eenbedrijfisgeengoeddoel.nl

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Zelfstandig ondernemer, gespecialiseerd in de begeleiding van partnerschappen voor duurzame ontwikkeling. Eind 2015 verschijnt haar boek …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief