Ruim 13 miljoen kinderen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika gaan niet naar school wegens toenemende politieke onrust en aanhoudende conflicten. Dit blijkt uit een onlangs gepubliceerd rapport van VN-kinderrechtenorganisatie UNICEF

Vernietiging, angst, armoede en onderbezetting
Volgens het UNICEF-rapport Education Under Fire vormt de vernietiging van schoolgebouwen en infrastructuur een belangrijke oorzaak voor de massale afwezigheid van scholieren. Naar schatting zijn er momenteel zo’n 8.850 onbruikbare schoolgebouwen in Syrië, Irak, Yemen en Libië. Ook angst speelt een grote rol onder de thuisblijvers. Ouders houden hun kinderen uit voorzorg thuis en leraren blijven weg vanwege het risico op intimidatie, verwonding en moord. Alleen al vorig jaar werden er 214 scholen aangevallen in bovengenoemde landen, de Gazastrook en Soedan. Daarnaast zorgt politiek conflict voor toenemende armoede, waardoor veel gezinnen zich genoodzaakt voelen om hun kinderen van school te halen en aan het werk te zetten. Meisjes worden soms gedwongen tot een huwelijk om de financiële last op de familie te verlichten.

Naar schatting zijn er momenteel zo’n 8.850 onbruikbare schoolgebouwen in Syrië, Irak, Yemen en Libië

De vluchtelingenstroom die door conflicten worden veroorzaakt, is ook van invloed op het enorme aantal niet-schoolgaande kinderen. Zo hebben de buurlanden niet genoeg onderwijscapaciteit om alle Syrische vluchtelingenkinderen op te vangen, met als gevolg dat ruim 700.000 van hen niet naar school gaan.

Schoolclubs
UNICEF probeert evenals andere VN- en lokale organisaties op verschillende manieren de onderwijscrisis te verlichten. Een voorbeeld is de oprichting van The No Lost Generation Initiative, waarmee de VN en haar partners in samenwerking met ngo’s en internationale donateurs pogingen doen om de onderwijssituatie in Syrië en omliggende landen te verbeteren. In Syrië zijn inmiddels al 600 schoolclubs opgericht waar kinderen lessen kunnen inhalen. Ook in buurland Jordanië kunnen steeds meer kinderen deelnemen aan onderwijsactiviteiten binnen en buiten school.

Structurele verbeteringen
Het UNICEF-rapport bevat ook aanbevelingen om de schrijnende situatie in de regio’s op grotere schaal te verbeteren. Het uitbreiden en erkennen van informele vormen van scholing vormt één van de agendapunten. Denk aan bijvoorbeeld e-learning projecten. In drie deelstaten van Soedan zijn ze bijvoorbeeld bezig met een pilot, waarbij digitale informatie wordt verspreid via tablets die werken op zonnestroom. 

Ook zou er meer geld in onderwijs geïnvesteerd kunnen worden. Op dit moment wordt vanuit de humanitaire hulpfondsen minder dan 2 procent besteed aan educatie. Daarnaast moeten partijen die deelnemen aan conflicten onder druk worden gezet om zich te houden aan het internationaal humanitair recht. Volgens dit recht mogen scholingsfaciliteiten geen doelwit zijn van aanslagen.  Scholen moeten een veilige haven zijn, zeker voor kinderen in oorlogssituaties, stelt UNICEF.

[[{“fid”:”36878″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Neem een abonnement op OneWorld”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”title”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”style”:”height:72px; width:581px”,”class”:”file-default media-element”}}]]

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Carline Lucassen is stagiaire bij Kaleidos Research, hét onderzoeksbureau op het terrein van mondiale vraagstukken. In …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief