BLOG – Geen gezeik, iedereen rijk. Waarde creëren. Win win win. Zomaar wat kreten die een van de meest effectieve smeermiddelen in de start-up wereld beschrijven: barteren. Barteren betekent het uitruilen van goederen of diensten tussen bedrijven zonder dat hier geld mee gemoeid is.

Zendtijd
Waarom zou je eigenlijk willen barteren? Als startend bedrijf is je belangrijkste probleem de hoeveelheid geld in de strijdkas. Als je zonder geld diensten en producten in kunt kopen, creëer je een zee van mogelijkheden voor jezelf en je partners. Een concreet voorbeeld is dat Moyee koffie uitruilt tegen bijvoorbeeld advertenties in kranten of tijdschriften. Op deze manier kunnen we veel meer zendtijd kopen dan dat we met ons marketingbudget hadden kunnen bereiken. Deze advertentie bijvoorbeeld: allemaal met koffie betaald.

Guido van Staveren van Dijk (Moyee) links met Frits van Exter (VN) en Daan Roosegaarde. Foto: Kennisland

Barteren gaat veel dieper dan een geldelijke relatie. Waarom? Omdat het alleen werkt op basis van vertrouwen. Ik vertrouw jou zo, dat de aangeboden dienst net zoveel waard is als de mijne. En daarbij heeft het iets heerlijks rebels: lekker buiten het systeem om.
Dit zegt niet dat het makkelijk is. Sterker nog. Juist omdat de samenwerking gebaseerd is op vertrouwen en er zakelijke prikkels aanwezig zijn (winst, targets, kwartaalcijfers oleee!), moet je verdomd goed opletten waar je mee bezig bent. Voordat je het weet pleeg je roofbouw op je eigen netwerk (vb; je vraagt te veel van ze), of wat minder erg: geef je onnodig veel weg.
Hier 4 lessen in barteren die wij afgelopen jaren hebben geleerd.

LES 1: KEN UW PLICHT, EN EER HEM
Klinkt obvious maar wordt vaak vergeten: voldoe aan je verplichtingen. Doe alsof je gewoon betaald wordt voor je diensten en verstuur de zaken die je beloofd hebt te versturen. Ook dit heeft te maken met het fundament van een barterdeal: vertrouwen.

LES 2: ZOEK EEN GESCHIKTE RUIL
Een ideale uitruil creëert meer waarde dan dat hij kost. In technische termen: zoek voor een barterdeal naar producten met lage marginale kosten en een hoge toevoegende waarde. Bij Moyee ruilen we meestal koffie of creatieve denkkracht (want o, o, o wat zijn we geestig hier), we denken bijvoorbeeld mee met campagnes voor sprankelende bedrijven als: 180, Hello Fresh, De Betere Wereld en De Duurzamewaardekaart. Koffie en wilde plannen zijn beide zaken die voor andere partijen soms veel geld kosten om ze in te kopen, en door ons tegen minimale extra kosten kunnen worden uitgeruild.

Met een beetje creatief nadenken kun je elkaars leven een heel stuk mooier maken

Waar barteren we tegen? De standaard zaken als marketingzendtijd, banners, advertenties, artikelen en dergelijke. Maar er kan meer.
Met een beetje creatief nadenken kun je elkaars leven een heel stuk mooier maken. We staan dus ook open voor: een cursus tai chi voor de beste klanten, een abonnement op een yogaschool voor de Moyee-medewerkers, een gezonde lunch. You name it!

LES 3: ALS JE HET GEVOEL HEBT DAT JE WINT, VERLIES JE
Een ruil moet voor beide partijen op lange termijn waardevol zijn. Ik als jonge hond ben in mijn begintijd wel eens heel enthousiast geworden van een deal die voor mij een stuk gunstiger is dan voor de andere partij. Nu kom ik er achter dat dit een manier van werken is die op de lange termijn niet uitgaat. Ik ben terug gegaan naar de partner en heb de voorwaarden aangepast zodat we allebei dit willen doorzetten.

LES 4: INVESTEER IN RELATIES
Een beetje klef maar wel waar: het zijn de mensen die een bedrijf maken. Ga langs. Lees hun nieuwsbrief. Drink een borrel. Door de jaren heen bouw je een prachtig netwerk op die je de mogelijkheid geeft om met beperkte middelen grote impact te hebben. En ja, daar worden we blij van.
Heb je diensten of producten uit te ruilen die ons leven of het leven van onze klanten een stuk leuker maken? Neem vooral contact op!

Speciaal voor OneWorld-lezers: de crowdspeak-aanbieding. Koop een zak koffie of doosje cups en krijg er één gratis bij om te delen met je vrienden. Zo verspreidt ons verhaal zich.
Crowdspeak noemen we dat. Verzilver je code: XTVQ6RE

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Sjors Boelaars is Head Business to Consumer bij Moyee Coffee en blogger op OneWorld Business. Hoe zet je een sociale onderneming op? Werk …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief