Achtergrond

Reclame over een betere wereld

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Dit artikel maakt deel uit van de serie ‘2015: The future we want’ die OneWorld in 2013 initieerde.    

Reclameman David Snellenberg (Dawn) over greenwashing door commerciële merken en bureaucratie bij ontwikkelingsorganisaties.

Duurzame merken
Waarschijnlijk ken je ons wel van de campagne 'Klein, het nieuwe groot' van Triodos Bank. Een duurzame bank die commercie en ondernemerszin koppelt aan een betere wereld. Triodos Bank is niet de enige.

Steeds meer merken gaan zich bezig houden met de vraag waarom zij op de wereld zijn, wat groei eigenlijk is, hoe ze positief kunnen bijdragen, hoe ze hun keten schoon kunnen krijgen etcetera.

David Snellenberg is creatief directeur bij communicatiebureau Dawn.

Greenwashing
Wij krijgen vaak van die merken bij ons over de vloer. Soms is het integer en echt. Veel vaker niet. Zo kwam er een merk bij ons langs die graag “iets goeds wilde doen in de wereld”. Wij dachten meteen; begin eens met je productie helemaal 'goed' te maken voordat je iets steunt ver weg in de wereld. Mijn haren gaan recht overeind staan van bijvoorbeeld het merk Pampers, die belooft bij aankoop een dubbeltje over te maken naar een project in Mali. Dat is greenwashing en daar doen wij niet aan mee.

Te veel commissies
Er komen ook wel ontwikkelingsorganisaties langs. Altijd integer en echt. Maar ook vaak met veel politiek, veel bestuurlijke lagen en commissies. Vorige week nog meldde zich een ontwikkelingsorganisatie. Of wij in twee weken een concept konden leveren, die zij in drie verschillende commissies zouden beoordelen. Kijk, dat werkt natuurlijk niet. Ook een ontwikkelingsorganisatie is gebaat bij een heldere rol, met maar één, maximaal twee beslissers. Zo niet, dan krijg je een mistig proces en dat leidt, zo leert onze ervaring, nooit tot de beste oplossing.

Geven en nog eens geven
Aan beide zou ik willen zeggen; denk eens aan ROI. In het bedrijfsleven beter bekend als Return On Investment. Maar in dit geval; Return On Involvement. Wat krijg je terug (hoge waardering bijvoorbeeld) door mensen actief online en offline te betrekken bij de problematiek waar je organisatie zich mee bezighoudt? Denk dus goed na over wat je het publiek geeft. En skip alles wat dat geven in de weg staat. Zo kan een ontwikkelingsorganisatie nog wat leren van maatschappelijk verantwoorde ondernemeningen. En andersom. Zo kun je wel degelijk op een manier communiceren die het publiek écht raakt.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons