Groeien met je sociale onderneming? Grote kans dat je op problemen stuit met de Fair Trade gecertificeerde producent waarmee je samenwerkt. “Het ontbreekt vaak aan professionaliteit en ambitie om op te schalen”, stelde Paulien Wesselink van O My Bag onlangs op OneWorld. Marja Baas, oprichter van tassenmerk Myomy, herkent dat. Toch zet Baas alles op alles om de samenwerking met haar fairtrade producent in India tot een succes te maken. Ze geeft vier tips over hoe bedrijven hun fairtrade toeleverancier kunnen helpen professionaliseren. 

1. Begin met een kleine collectie
“Het is verleidelijk om een uitgebreide collectie te ontwikkelen, maar daarmee ga je al gauw de boot in. Kies liever voor een beperkte collectie met een hoge oplage. Zo kunnen medewerkers leren hoe de modellen in elkaar zitten, welke specificaties ieder item heeft en waar de moeilijkheden zitten. Producenten bouwen zo routine op.” 

2. Werk aan je relatie
“Sinds 2007 kom ik 3 à 4 keer per jaar een week in India. Onze lokale partner is ook in Nederland geweest. Zo bouwen we een relatie op, leren we elkaar beter kennen en begrijpen. Daarnaast worden onze wederzijdse verwachtingen duidelijk. Communicatie is sowieso essentieel. We groeien met 30 procent per jaar, dus we bespreken in nauw overleg hoeveel er geproduceerd moet worden. Dan weet onze producent waar hij aan toe is.” 

Indianse vrouwen aan het werk voor MyomyMedewerkers in India voor Myomy

3. Wees zakelijk 
“Bij de productie van onze tassen kan er van alles misgaan: de kleur klopt niet, de rits laat los, de stiksels van de hengels zitten niet goed, noem maar op. In het begin waren we dan vaak te soft: terwijl de geleverde partij tassen onverkoopbaar was, betaalden we onze producent toch. Inmiddels doen we dat niet meer, want ik ben ervan overtuigd dat we daar allebei op lange termijn niets mee opschieten. Economische gezien is het ook niet duurzaam. We hebben nu vaste regels om te beoordelen of een levering aan de voorwaarden voldoet. Als dat niet zo is, betalen we niet.” 

4. Laat producenten hun eigen producten controleren 
“Sommige partijen werken met externe kwaliteitscontroles, maar daar geloof ik niet in. Dat zou het vertrouwen in mijn lokale partner ondermijnen en onze relatie geen goed doen. Wij vinden dat onze producent hun eigen kwaliteitscontrole moeten doen. Daarvoor hebben we controleformulieren ontwikkeld. Zo kunnen de controleurs checken of de tas aan alle afgesproken eisen voldoet, voordat de tas naar Nederland wordt verscheept.”

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Maarten van der Schaaf schrijft in binnen- en buitenland verhalen over mensen die inspireren en bedrijven die ertoe doen.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief