De Corredor Vial Interoceánico Sur is een netwerk van wegen die drie Peruaanse havens aan de Stille Oceaan verbinden met Iñapari in het Amazonewoud, aan de grens met Brazilië. Door de aansluiting op het Braziliaanse wegennet ontstaat een verbinding tussen de Stille en Atlantische Oceaan.

Peru straatbeeld Inapari
Straatbeeld in Iñapari, Peru
(
cc) Eduardo Duarte

Een groot deel van de autoweg is klaar. De aanleg van het laatste stuk draait op volle toeren want de Peruaanse regering heeft beloofd de werken af te hebben tegen april 2011.

Maar door de aanleg van een stuwmeer van 37.00 hectare voor de elektriciteitscentrale van Inambari, een van de grootste waterkrachtprojecten van Latijns-Amerika, zal een aanzienlijk deel van de weg onder water verdwijnen: 43 kilometer in deel twee van de autoweg, in het departement Cusco, 61 kilometer in deel vier, in het departement Puno, en 1 kilometer in deel drie, in het departement Madre de Dios.

Alternatief tracé
Egasur, het Braziliaanse bedrijf dat de waterkrachtcentrale bouwt, stelde Peru begin dit jaar een alternatief tracé voor om die 100 kilometer te omzeilen. Het omvat zeven bruggen in Cusco en zes bruggen in Puno.

De plaatselijke bevolking verzet zich al veertig jaar tegen de aanleg van de autoweg en kant zich nu ook tegen het alternatieve tracé. Het zou in moeilijk toegankelijk gebied terechtkomen. Bovendien moeten belangrijke bossen wijken, zegt Olga Cutipa van het Front van Organisaties van de Rivier Inambari.

Ook technici hebben hun twijfels. Ingenieur Rosario Linares, van de Civiele Maatschappij voor de Constructie van de Transoceanische Autoweg in Puno, noemt het alternatieve tracé onleefbaar omdat het door een zone van grondverschuivingen gaat. Volgens Linares heeft Egasur ook de impact op mens en milieu niet bestudeerd.

Braziliaanse bouwreuzen
De aanleg van de Interoceanische Autoweg gebeurt door consortia die worden aangevoerd door vier grote Braziliaanse bedrijven: Norberto Odebrecht, Andrade Gutiérrez, Camargo Corrêa en Queiroz Galvão. De vier spelen een hoofdrol bij grote infrastructuurwerken in Latijns-Amerika en Afrika.

Foto boven: Weg bij Cuzco, (cc) Marcos HB

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
logo-IPS1

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief