Op 24 april stortte een grote kledingfabriek in Dhaka, Bangladesh in. Hierbij zijn tot nu toe meer dan 1000 fabrieksmedewerkers om het leven gekomen. Naar aanleiding van deze grootste ramp in de kledingsector ooit zochten NCDO en TNS NIPO uit of de Nederlander bereid is meer te betalen voor een kledingstuk dat onder veilige omstandigheden is gemaakt.

Volgens het onderzoek, dat vandaag is gepubliceerd, wil 73% van de ondervraagde Nederlanders meer betalen voor kleding die onder veilige omstandigheden gemaakt is. Opvallend is dat meer Nederlanders (77%) het belangrijker vinden dat een kledingstuk niet gemaakt is door kinderen jonger dan 12 jaar. Het overgrote deel (61%) van de Nederlanders vindt niet dat de Nederlandse consument verantwoordelijk is voor de veiligheid van de fabrieksmedewerkers in Bangladesh. 
 

Lees meer over het onderzoek op: NCDO

Foto: Keith Williamson

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier