Schoenenmerk Ecco heeft de oplossing voor de grote problemen in de modesector. Barre werkomstandigheden en milieuvervuiling gaan meestal hand in hand met outsourcing. Je mag stellen dat dit in de praktijk een hardnekkig uitbuitingsmodel blijkt. Modebedrijven besteden hun productie uit voor te lage prijzen en ontlopen zo de eindverantwoordelijkheid voor mens en milieu. Bij misstanden kunnen ze altijd aanvoeren dat het niet zo met de fabrikant was afgesproken, er was toch een Code of Conduct ondertekend?
Dat zijn naïeve smoesjes. Zorg er gewoon voor dat je zelf fabrieken in bezit hebt – zoals Ecco laat zien.

Score Ecco:

Mens
Milieu
Transparantie
Greenwashing

Zeggenschap
Voor de outsourcende modebedrijven die meer grip willen krijgen op de arbeidsomstandigheden is het raadzaam om met zo weinig mogelijk fabrieken te werken. Zo komen grotere opdrachten bij individuele fabrieken terecht, en zo neemt de zeggenschap toe.
De Nederlandse schoenengigant Macintosh Retail Group (o.a. Dolcis, Invito, Scapino, Manfield) heeft daarom het aantal leveranciers teruggebracht van circa 1.800 in 2009 tot circa 175 in 2013. Dat is ruim tien keer minder. Maar de vraag is of de zeggenschap daarmee groot genoeg is. Ecco gaat er namelijk nog eens een dikke factor 35 overheen. Het bedrijf is een flinke slag groter dan de Macintosh Groep, maar laat vrijwel al haar schoenen maken in slechts vijf fabrieken: in China, Thailand, Indonesië, Slowakije en Portugal. Vijf!

Van Bredebro…14.000 verkooppuntenEcco Sko A/S is een Deense bedrijf dat sinds de oprichting in 1963 door Karl-Heiz Toosbuy van lokale schoenenproducent is uitgegroeid tot een multinational. De jaarlijkse omzet is meer dan een miljard euro. Stel dat gemiddelde prijs voor een paar schoenen 50 euro is, dan vermarkt Ecco 20 miljoen paar via ruim 14.000 verkooppunten in Noord Amerika, Europa, Midden-Oosten en Azië.  Daarmee behoort Ecco tot de grootste schoenenbedrijven ter wereld. Ook in de Nederlandse winkelstraten is Ecco een vertrouwd merk.

Gestreste fabrikanten
En dan laat Ecco nog iets unieks zien. Het bedrijf maakt het leeuwendeel van haar leer in vier eigen looierijen (in Thailand, China, Indonesië en Nederland). Ecco doet dus precies omgekeerd van wat je leert op de business-schools: winst maximaliseren door kosten en verantwoordelijkheden af te wentelen op de productieketen.
Een vriendin van me was inkoper bij een lingeriebedrijf. Ze vloog meerdere keren per jaar naar China om fabrikanten tegen elkaar uit te spelen tot ze de beoogde uitknijpprijs bereikte. Ik vroeg me altijd af of dat prijsvoordeel opweegt tegen de business-class vluchten, hotels, en het gedoe met wisselende kwaliteit van gestreste fabrikanten. Ecco bewijst met mooie omzet- en winstcijfers dat het outsourcingmodel net zo goed de prullenbak in kan. Het bedrijf is sinds 2009 jaarlijks met gemiddeld 9 procent gegroeid en maakte in 2014 na aftrek van belastingen een winst van 10 procent.

Ecco doet dus precies omgekeerd van wat je leert op de business schools

Leerlooierijen
Nu zul je denken, dat bij Ecco alles op orde is. Maar die conclusie is nog net iets te voorbarig. De schoenengigant is pas recentelijk begonnen met het bewijzen dat de productie daadwerkelijk aan alle fatsoensnormen voldoet. Zo zijn de looierijen in Nederland, China, Indonesië en Thailand afgelopen jaar extern gecontroleerd op milieuprestatie, door de Leather Working Group. Resultaat: drie keer goud en een keer zilver, een prima uitkomst.

Ecco-winkel in Kopenhagen. Foto David Hall (Flickr)

Marathon
Over de arbeidsomstandigheden in de fabrieken in Thailand, Indonesië, China, Portugal en Slowakije maakt Ecco nog vrijwel niets bekend, behalve een Code of Conduct met rammelende arbeidsvoorwaarden. In de praktijk zou het echter wel eens erg mee kunnen vallen. Ecco rapporteert dat 670 Chinese medewerkers meeliepen met de marathon en zo geld hebben ingezameld voor een goed doel. Daaruit zou je kunnen opmaken dat de schoenmakers tijd hebben om te trainen, fit zijn, en zelfs ruimte hebben voor liefdadigheid. Je kunt je toch niet voorstellen dat ze gedwongen worden om 42 kilometer te rennen. Toch zou het zou goed zijn als Ecco bewijst dat de fabrieken voldoen aan de internationale arbeidsrechten, bijvoorbeeld via controle van de Fair Wear Foundation.

Ook voor de andere materialen zoals de zolen bestaan er milieuvriendelijke opties

Oerwoud
Over het verantwoord gebruik van grondstoffen geeft Ecco geen inzicht. Het recentelijk uitgekomen rapport ‘Stolen Goods’ noemt huiden en leer als een van de belangrijkste producten die van illegaal gekapte oerwoud arealen komen, wat Greenpeace in 2009 met het rapport ‘Slaughtering the Amazonal aankaartte, en waar grote merken zoals Nike en Puma passend antwoord op gaven. Ecco geeft hier geen informatie over. Ook voor de andere materialen zoals de zolen bestaan er milieuvriendelijke opties. Timberland gebruikt bijvoorbeeld grotendeels gerecycled rubber voor de zolen. Ook hier meldt Ecco niets over.

Hup Ecco!
Ecco heeft met haar eigen productieketen alle potentie om tot de top van duurzame schoenenmerken te behoren. Maar het bedrijf moet het alleen nog aantonen. De hordes consumenten met een sterke voorkeur voor fairtrade willen graag een mooi aanbod verantwoorde schoenen. Dat is er nu niet. Dus hup Ecco, scoren graag!

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Niels Oskam is oprichter van de duurzame merkenvergelijker Rank a Brand. Voor OneWorld meet hij de duurzame prestaties af tegen het beeld …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief