Begin een revolutie. Bereik 1,5 miljoen mensen op een moment, blijf de hele middag trending topic op Twitter en verbind in een klap 650 man aan je beweging. Dit deden we. Waarom? We zijn bezig de koffieketen radicaal te veranderen. Hoe? Wij organiseerden ’s werelds grootste Nederlands-Ethiopische Thunderclap – een soort social media flashmob. In deze serie nemen we je mee in de avonturen van een jonge social enterprise. Vorige keer las je de eerste ervaringen. In dit blog de vier belangrijkste lessen in campagne voeren die we hebben geleerd met onze Thunderclap. Sommige spelenderwijs, andere the hard way.

Komt ie.

Les # 1: Aim for the moon (en land daar voorbij)
Ons grootste succes zat hem in het stellen van het doel. Dit is niet zo makkelijk want het stellen van een doel is in de aard paradoxaal. Aan de ene kant zochten we de uitdaging. We zitten met een stel jonge honden bij elkaar en we worden pas echt enthousiast als we ergens onze tanden in kunnen zetten. Maar het moet ook weer niet té ver weg liggen, want dan haal je het niet. En als honden ergens niet tegen kunnen, is het wel doelen niet bereiken…

Wij bedachten, na veel pizza en een blikje bier, de volgende oplossing: twee doelen. De eerste binnen ons bereik, zodat we succes kunnen vieren (250 supporters). De tweede ver op de horizon zodat er wat te rennen valt (1 miljoen mensen bereiken via social media). Slim zeg je? Dachten wij ook.

Het gevolg:  

[[{“fid”:”28358″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_volle_breedte media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”,”id”:”styles-6-0″},”link_text”:null}]]

Zie je wel: het werkt.

Les # 2: De limiet van de sneeuwbal
De strategie leek op papier waterdicht. Iedere collega mobiliseert 10 ambassadeurs die een jaar gratis koffie krijgen wanneer zij ook 10 vrienden inschakelen. Zie daar de sneeuwbal.

Helaas, na een week hadden alleen onze medewerkers actief supporters geregeld. De wijze les: ook al is je verhaal nog zo sterk, je moet iedereen drie keer bellen. Minstens. Alleen zeer enthousiaste en betrokken mensen doen mee. De sneeuwbal die zichzelf doorrolt blijkt lastig te realiseren.

Les # 3: Durf je strategie te wijzigen
Halverwege de campagne merkten we dat de ambassadeurs-aanpak ons niet naar ons doel zou brengen. Tijd voor een strategische wijziging.

Wij gingen all-in op mensen met veel sociaal bereik. En we gingen ver. Sporters kregen bloemen, er werd ongegeneerd geflirt in een bar en ik zag handgeschreven brieven voorbij komen. Het heeft gewerkt: vier dagen voor het einde van onze campagne haalden we ons tweede doel. 1 miljoen sociaal bereik.

Les #4: The great outdoors…
Mensen vergeten soms dat je een socialmedia campagne niet alleen online realiseert. Het socialmedia bereik is het directe resultaat van wat je offline bewerkstelligt. Iedere supporter moet je een voor een binnenhalen. Dus zodra je een dag op kantoor vastzit gaat er iets mis. Hup! Naar buiten, lunchen, vertrouw op het toeval en ontmoet nieuwe mensen.

En vergeet niet je supporters te bedanken! En hoe kan je dat beter doen dan met een borreltje? Wij organiseerden bij het halen van 1 miljoen socal reach Thunderdrinks. Een nu al legendarisch feest voor supporters, bloggers en vaste klanten. En ja, we droegen Thunderbirds-pakken…
 
 

Zelf ook meedoen aan de Moyee revolutie? Koop nu een zak radicaal goede koffie en krijg een tweede om aan je vrienden te geven. Drink koffie en deel het verhaal. Crowdspeak noemen we dat.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Sjors Boelaars is Head Business to Consumer bij Moyee Coffee en blogger op OneWorld Business. Hoe zet je een sociale onderneming op? Werk …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief