Achtergrond

Nieuwe bussen Johannesburg blijven leeg

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

Johannesburg heeft een nieuwe busmaatschappij, Rea Vaya. De bussen van Rea Vaya zijn groot, gloednieuw en kleurrijk. Dat geldt ook voor de haltes. Het zijn opvallende constructies, opgetrokken uit blauw en rood staal en flinke glasplaten. Ze zijn moeilijk te missen in de nogal grauwe megastad. Een omvangrijk project. 

minibusjes terminal
Minibusterminal
Foto: Leon van de Reep

Lege bus, volle minibus
Al die moeite lijkt op het eerste gezicht alleen voor de voetbalsupporters bedoeld. Want hoe vaak je de bussen ook voorbij ziet komen, ze lijken vooral vol te zitten vlak vóór, of vlak ná, een wedstrijd in een van Johannesburg’s stadions. De stedelingen zelf lijken deze nieuwe vorm van transport te mijden. Zo leeg als de Rea Vaya bussen zijn, zo volgepakt zitten de informelere witte minibusjes. En dat terwijl de bussen uiteindelijk bedoeld waren om de binnenstedelijke infrastructuur blijvend te verbeteren.

De bussen zijn ruim, de haltes zijn goed zichtbaar en ogenschijnlijk veilig, de prijzen laag en het busnetwerk beslaat grote delen van de stad. Waarom nemen mensen dan toch de duurdere minibus? ‘Rea Vaya opereert niet in een vacuüm’, meldt de eigen website. Dat blijkt uiteindelijk de kern van het probleem te zijn. De bestaande taxibranche heeft zijn eigen belangen. Die worden met alle mogelijke middelen verdedigd.

Taxioorlog
Onder de bevolking van Johannesburg heerst het idee dat de wereld van de taxi’s grotendeels in handen is van de Zulu’s. Waar of niet, de taxiwereld maakt dankbaar gebruik van die veronderstelling. Want de Zulu’s blijven hun status als krijgerstam ook in het hedendaagse Zuid-Afrika zowel in woord als in daad uit dragen. Veel mensen associëren de etnische groep in sterke mate met geweld.

De Rea Vaya mijden ze dan ook simpelweg uit angst voor geweld uit de hoek van de minibusbestuurders. Dat lijkt gezien berichten over beschietingen van de nieuwe bus niet geheel ongegrond. Voorlopig blijft de nieuwe busmaatschappij het antwoord op die strategie schuldig en is het onzeker of de maatschappij ook na het WK zijn bussen zal weten te vullen.

Foto boven: (cc) Maneno.org

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons