Achtergrond

Nepal, de ramp en de social media

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Ik geloof dat deze ramp en de actie van Giro555 de definitieve overgang markeren van het televisietijdperk naar dat van de social media. Natuurlijk, het belang van social media en de invloed daarvan op acties van Giro555 zijn de afgelopen tien jaar gestaag toegenomen. Inmiddels zijn we eraan gewend dat vrijwel direct na de ramp twitterberichten de wereld ingaan, mensen informeren wat er aan de hand is, en iedereen een mening heeft wat er wel en niet moet gebeuren, waar er hulp is en waar niet. Maar meer dan voorheen voel ik deze week de kracht van social media als dragers van de Giro555-actie.

Bedankjes
De actiedag van 1 mei  draait niet meer op Bekende Nederlanders achter de telefoon, maar BN’ers die via hun Twitter, facebook en Youtube account hun volgers oproepen om te doneren aan de actie. Ze sturen bedankjes naar hun volgers en hebben zo direct contact met hun achterban. Het team van Giro555 dat de social media volgt en daarop actief is, is flink groter dan het team van persvoorlichters en woordvoerders dat de klassieke media te woord staat.

Social media hebben de actie overgenomen

Deze overname van de actie door de sociale media gaat niet ongemerkt voorbij aan Giro 555. Allereerst is er de autonomie van de sociale media. Bij de klassieke media is er een overzichtelijk geheel van contacten en netwerken waar je contact mee opneemt, afspraken mee maakt, planningen doorneemt en organiseert. De publieke en commerciële omroep en landelijke dagbladen zijn een best overzichtelijk geheel van redacties en inmiddels bekende personen.

Onbeheersbaar
Bij social media is er sprake van een dynamiek die niet beheersbaar is. Het gaat zoals het gaat. Maar aanhaken aan de social media biedt ook ongekende mogelijkheden. De al genoemde BN’ers hebben samen miljoenen volgers die langs deze weg direct worden aangesproken door iemand die  impact heeft. En het actief retweeten biedt kansen om berichten en issues razendsnel door te sturen, trends te versterken. Het biedt ook de mogelijkheid om te reageren. De social media-volgers zien direct dat bepaalde vragen rond de hulpverlening (logistieke problemen, nog niet bereikte gebieden) rondgaan en kunnen erop reageren, informatie gericht verspreiden, zorgen dat die antwoorden weer hun weg vinden in de onnavolgbare dynamiek.

De omloopsnelheid van de sociale media is veel groter dan van klassieke media. Wat vandaag trending is, is morgen alweer vervangen door nieuwe trending issues. Het is misschien niet moeilijk om vuurtjes die gaande zijn aan te wakkeren, maar als het vuurtje uit is, is het niet zomaar weer aan de praat te krijgen. Klassieke media houden onderwerpen langer vast. Het sturen van televisieploegen en schrijvende journalisten naar Nepal zorgt ervoor dat er een aantal dagen constant nieuws is. Verschillende invalshoeken en regio’s kunnen worden belicht. Beelden van verwoesting en slachtoffers alles kwijt zijn, blijven impact houden en de spanning over de vraag of er nog mensen worden gevonden, of alle landgenoten opgespoord zijn, houdt de aandacht gaande.

Klassieke media houden onderwerpen langer vast

Wat deze toenemende invloed van de sociale media voor Giro555 betekent, is nog niet goed te overzien. Ik zie de verschuiving in aandacht, maar ik kan het effect daarvan nog niet overzien. Misschien gaan we toe naar kortere actieperiodes.

Ik hoop dat we erin slagen the best of both worlds te verenigen: aanhaken op nieuwe mogelijkheden van sociale media, en tegelijk de  continuïteit van de klassieke media blijven benutten. Dat we in zo’n korte tijd de actiedag van vandaag, 1 mei, konden organiseren, komt omdat radio en sociale media in hun snelheid en flexibiliteit prima bij elkaar bleken te passen. We bouwen er langzamerhand een nieuwe praktijk mee op.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons