Achtergrond

Nederlandse jongeren gaan vooroordelen te lijf

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

Stephanie Broek, een twintigjarige studente journalistiek, is initiatiefnemer van  ‘Get to know me’. Samen met haar team krijgt ze een maand lang professionele coaching en 10.000 euro om haar project van de grond te krijgen. De studente wil vooroordelen de wereld uit krijgen. Het is een moeilijk proces, maar volgens haar noodzakelijk. De drijfveer voor haar plan was een directe confrontatie met vooroordelen op straat. “Ik zat s’avonds laat met mijn vriend in de bus, de laatste bus. Er was een vrouw van allochtone afkomst met een kind die nog graag mee wilde. Maar de buschauffeur wilde weg”, vertelt Stephanie. De deuren waren al gesloten op dat moment. “Hij liet haar er gewoon niet in, niet omdat ze te laat was, maar hij deed zo nors en oneerlijk tegen haar. Hij liet haar gewoon staan omdat ze allochtoon was en ik zag dat hij ervan genoot om haar lekker niet mee te nemen.” Stephanie zag de campagne op de website van YOUR WORLD voor Change YOUR WORLD, en ze besloot mee te doen aan de wedstrijd.

 

Change YOUR WORLD

Merel Lankhorst is projectmedewerker van Change YOUR WORLD. YOUR WORLD is de merknaam voor Rotterdam European Youth Capital. In 2009 en de jaren daarna draait alles om jongeren in de stad. “We hadden aan het begin van het jaar een soortgelijk project, maar dan over dromen. Toen kwamen we erachter dat heel veel jongeren de wereld willen veranderen en daarom hebben we dit project opgezet”, legt Lankhorst uit. De projecten moesten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet je de leeftijd hebben tussen de 12 en 27 jaar. Creatief, inspirerend en anderen enthousiasmeren waren een aantal voorwaarden bij het inleveren van je idee. Volgens Lankhorst moet ‘Get to know me’ iets te weeg brengen in de stad, maar dat hangt natuurlijk ook van de gehele motivatie van dit team af.

 

StrijdChange YOUR WORLD

Vijftig enthousiaste teams begonnen de eerste dag aan de strijd. Onder begeleiding van coaches werden de ideeën uitgewerkt en uiteindelijk gepresenteerd voor een strenge jury. Aan het einde van de dag gingen er vijf teams door. De tweede dag moesten deze teams zich laten horen in de stad. Rotterdam centrum barstte van de jongeren met gekleurde shirts, microfoons, gekleurde vlaggen en veel lawaai. Elk team had zijn eigen kleur. Al rennend met vlaggen door de stad veroverde elke groep een aantal plekken. Hier moesten zoveel mogelijk mensen aangesproken worden, er werden flyers uitgedeeld en foto’s gemaakt. Uiteindelijk werd alles afgesloten met een persconferentie, waarin de teams aan de pers moesten laten zien waarom hun idee het beste was.

 

Jurylid Andre Platteel is lovend over de deelnemende jongeren; “Ze weten goed wat ze willen.” Volgens hem laten ze zien dat ze niet aan de zijlijn van de wereld staan. Dat alle jongeren op hoeken van de straat hangen, blijkt dus niet zo te zijn. “De wereld staat niet vast, maar kan juist in beweging worden gezet door ideeën.” ‘Get to know me’ is de terechte winnaar omdat de essentie van een betere wereld begint bij het opheffen van vooroordelen. “Pas als we elkaar echt leren kennen kunnen vooroordelen verdwijnen”, aldus Platteel.

 

Change YOUR WORLD laat zien dat de wereld in beweging is en ook te veranderen is. Het European Youth Forum heeft Rotterdam dit jaar als eerste Europese Jongerenhoofdstad uitgekozen. YOUR WORLD stimuleert de inbreng en betrokkenheid van jongeren. Het evenement heeft oproep gedaan aan jongeren die in de wereld durven te staan en hun stem willen laten horen.

Stephanie heeft er voor gekozen om vooroordelen aan te pakken omdat ze merkt dat iedereen er mee te maken heeft. Bij haar vriend, die een buitenlandse naam heeft, ziet ze dat vooroordelen van anderen hem het leven bemoeilijken. “Hij kan bijvoorbeeld geen kamer vinden door zijn buitenlandse naam. Het is verschrikkelijk dat je met een Nederlandse naam veel meer kan bereiken!” Eerder had ze niet durven dromen dat ze zou winnen. “Toch wist ik op zondag aan het einde van de dag wel dat we een goede kans maakten.” Haar team bestaat uit verschillende nationaliteiten. Stephanie denkt daarom dat het project ook aanslaat: “Wij hebben elkaar immers ook gevonden.”

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons