Achtergrond

Nederlanders en Fairtrade

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Het kopen van fairtrade levensmiddelen is een uiting van betrokkenheid bij de wereld en bij internationale samenwerking. Het is één van de manieren om je als mondiaal burger te gedragen. NCDO onderzoekt daarom sinds 2007 jaarlijks het aankoopgedrag van fairtrade levensmiddelen in Nederland, op basis van gegevens van marktonderzoeksbureau GfK. Het onderzoek beschrijft het daadwerkelijke fairtrade aankoopgedrag van Nederlanders in 2013, de achtergronden van de kopers en trends daarin. 6.000 Nederlandse huishoudens uit het consumentenpanel van GfK scanden een jaar lang hun boodschappen, waardoor te zien is wie, wanneer, waar, welke fairtrade levensmiddelen kocht.

In 2013 kocht 59% van alle huishoudens in Nederland één of meerdere keren fairtrade
levensmiddelen. In eerdere jaren nam het percentage fairtrade kopende huishoudens steeds toe, maar in 2013 lijkt de markt voor fairtrade levensmiddelen wat betreft aantal
kopende huishoudens voor het eerst te stabiliseren. Mogelijke oorzaken liggen bij het aanbod in de supermarkten, verminderd budget bij de consument voor fairtrade levensmiddelen als gevolg van de crisis en de aanwezigheid van goedkopere alternatieven als gevolg van prijzenoorlogen bij supermarkten. De huishoudens die fairtrade kopen zijn gemiddeld wel iets vaker fairtrade gaan kopen. Net als in de voorgaande jaren heeft de categorie chocoladeproducten met 30% het hoogste
percentage fairtrade kopende huishoudens.

Voor alle ins-and-outs van het fairtrade koopgedrag van de Nederlanders bevolking zie het rapport Nederlanders & Fairtrade 2013.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons