Zowat elke maand is er tegenwoordig wel ‘HET Duurzaamheidcongres’ met keynote speakers van all over the world. Volgens mij is al die internationale expertise niet nodig; MVO is met een paar basisregels door elke organisatie gemakkelijk toe te passen.

 

MVO is zo simpel …

“Je kiest gewoon de meest duurzame grondstoffen voor je product, geeft alle personeelleden een iPad om de invoering van Het Nieuwe Werken (HNW) te ondersteunen en realiseert een goede marge op je verkochte producten zodat je kunt innoveren”, zei mijn kennis Jan Hoekstra.

 

… alleen niet volgens iedereen

Maar wie zijn dan die mensen die het wel ingewikkeld laten lijken; activisten, zwartkijkers, consultants of alle drie? Ik vrees het laatste. Activisten omdat het ze nooit ver genoeg gaat, zwartkijkers omdat die altijd beren op hun donkere pad voorzien en consultants omdat ze het grote geld zien glinsteren.

 

Wie heeft er nu gelijk?

Ik natuurlijk! Maar ook de activisten, zwartkijkers en consultants. Het mooie is namelijk dat je heel simpel kunt beginnen met MVO en vervolgens gaat uitbreiden. Of je pakt het meteen groots en complex aan. Als het past bij jouw organisatie, is MVO goed te doen.

 

Wat zou het toch heerlijk zijn als de wereld is zoals mijn kennis Jan schetst. Stel je voor; je vertelt gewoon wat er verandert, niemand is verbaasd én je ondervindt geen weerstand.

 

Dus zo doe ik dat

Nee dus. Vraag branchegenoten, medewerkers, klanten en leveranciers naar hun ideeën en ervaringen. Mooie voorbeelden zag ik bij Toletto en dankzij Jacques Reijniers (duurzame inkoop). Maar helaas ook de bokken waarop geschoten werd; een groot productiebedrijf dat als eerste MVO stap HNW invoerde. Stelt u zich voor wat dit voor de productiecapaciteit, efficiency en tijdige (!) levering betekende.

 

Liever niet!

Daar was verduurzaming niet meer dan een idee; het kwam zomaar op en een paar ‘iemanden’ ging er mee aan de haal. Wat verduurzamen voor de organisatie betekent werd niet uitgewerkt, er was geen proces en de leiding was niet in control. Een chaotische situatie was het gevolg en verduurzamen verdween uit de scope. Met welk gevolg voor het vertrouwen in het management denkt u?

 

Hoe doe ik het dan wel?

Betrokken mensen dragen de duurzame boodschap met trots uit: waar hun organisatie voor staat en waar ze duurzame toegevoegde waarde bieden. Iemand buiten uw organisatie kan – als doorvragende onafhankelijke derde – waardevol blijken bij het formuleren van uw duurzame kern. Hij geeft inzicht in de dynamiek van uw organisatie, kan het proces begeleiden, maar kan nooit uw verantwoordelijkheid over de richting overnemen.

 

Dan geen tegenvallers meer

Van mensen die het uit ervaring weten, blijkt het tijdsbeslag en de doorlooptijd langer dan gedacht, omdat de nu gemaakte keuze niet onverplichtend is. Maar als je die keuze eenmaal hebt gemaakt en het proces is in control, is de rest ‘simple comme bonjour’.

 

 

Marguerite Steenwijk is auteur van het boek Duurzaamheid stap voor stap – in de praktijk –en eigenaar van de netwerkorganisatie D-ZAAM

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief